Göteborgs Hamns inspektionsfartyg elektrifierat

M/S Hamnen är fartyget som alltid är i händelsernas centrum och först på plats när något oförutsett inträffar i Göteborgs Hamn. Fartyget har en mängd olika arbetsuppgifter men grunden ligger i att företräda hamnmyndigheten och se till att föreskrifter enligt hamnordningen upprätthålls. Dygnet runt, året runt.

Elektrifieringen av inspektionsfartyget M/S Hamnen är ännu ett steg mot att främja hållbara transporter och minska miljöpåverkan. Genom att övergå till ett elektriskt drivsystem minskar vi inte bara koldioxidutsläpp och luftföroreningar, utan bidrar också till att förbättra luftkvaliteten i närliggande områden. 

I maskinrummet har en totalomvandling skett då den tidigare dieselmotorn bytts ut mot en helt ny elmotor med 250 kW effekt. Därtill har en batteribank på 520 kWh satts in, som kan kompletteras med ytterligare batterikapacitet i framtiden om så krävs. Man har också satt in en dieselhjälpmotor som är möjlig att aktivera i undantagsfall.

M/S Hamnen är i aktiv drift cirka 1200 timmar per år. Med den tidigare motorn förbrukade fartyget 25 000 liter diesel vilket innebar 67 ton koldioxidutsläpp – motsvarande 15% av hamnbolagets totala utsläpp – som nu försvinner.

Fakta om M/S Hamnen

Tidigare förbrukade M/S Hamnen 25 000 liter diesel, resulterande i 67 ton koldioxidutsläpp, motsvarande 15% av hamnbolagets totala utsläpp.

Längd: 20,3 m
Bredd: 5,7 m
Djupgående: 2,6 m
Marschfart: 8 knop
Driftstimmar/år: 1200
Ny elmotor: 250 kW
Räckvidd: 6-7 timmar på ecospeed
Investering: 19,8 miljoner kronor

-67 ton CO2-utsläpp

quick facts icon

En reducering motsvarande 15% av hamnbolagets totala utsläpp.

quick facts icon

-67 ton CO2-utsläpp

En reducering motsvarande 15% av hamnbolagets totala utsläpp.

0%

En reducering motsvarande 15% av hamnbolagets totala utsläpp.

0%

En reducering motsvarande 15% av hamnbolagets totala utsläpp.