Fakturering och betalningsvillkor

Fakturera Göteborgs Hamn AB enkelt och korrekt. Här hittar du information om e-faktura enligt lagkrav, vilka system som stöds, referensmärkning, PEPPOL, VAN-operatör och viktiga kontaktvägar.

Det finns flera olika sätt att skicka e-faktura. Ofta finns möjlighet att skapa e-faktura via befintliga affärssystemen/ekonomisystem. Faktureringstjänster kan också köpas via vissa företag för att åstadkomma samma sak, liksom installation av så kallad virtuell fakturaskrivare. 

E-fakturering till Göteborgs Hamn AB

Sedan 1 april 2019 är det lag på att vi som offentligt ägt bolag ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura) enligt en ny europeisk standard. (En e-faktura är en faktura som skapats, översänts och tagits emot via ett strukturerat elektroniskt format och som också ska kunna behandlas automatiskt och elektroniskt (det innebär t ex att det inte längre går att skicka faktura som e-post som pdf, då det inte är ett godkänt format).

E-fakturering kan göras via ett flertal sätt. De flesta ekonomisystem har numera en funktion som innebär att de kan ställa ut e-faktura. Har man som leverantör inte det, finns det ”fakturaportaler” där man registrerar in fakturauppgifterna. Faktura ska levereras elektroniskt/som e-faktura till Göteborgs Hamn AB.

Göteborgs Hamn ABs uppgifter:
VAN-operatör: Visma Proceedo
GLN nr: 7381035002881
PEPPOL-ID: 0007:5560082553
Org.nr: 556008-2553

Viktigt att fakturan märks med en referens. Denna ska ni få från er beställare i samband med beställningen.

I och med årsskiftet har Göteborgs Hamn AB numera samma ekonomi- och inköpssystem som alla förvaltningar och flera av de kommunala bolagen inom Göteborgs stad.

För dig som inte skickar e-fakturor idag

Göteborgs Stad (Göteborgs Hamn AB) kan ta emot och rekommenderar fakturor via nätverket PEPPOL. Stäm av med er leverantör av ekonomisystem eller faktureringssystem om de kan sända via PEPPOL-nätverket. De format som stadens system kan ta emot i PEPPOL-nätverket är PEPPOL BIS Billing 3 alternativt Svefaktura 1.0.

Göteborgs Stad har även möjlighet att ta emot e-fakturor via VAN-operatören, Visma Proceedo, i formatet för Svefaktura. Använder ni nedanstående system eller tjänster ta kontakt med er leverantör och meddela att GHAB från och med årsskiftet 2020/2021 använder Visma Proceedo.

  • Apix Messaging
  • Inexchange
  • Pagero
  • Crediflow
  • Kofax Invoice Portal (f.d. Lexmark Expert Systems)
  • Visma SPCS
  • Swedbank
  • TietoEnator
  • Basware
  • BGC (SEB, Handelsbanken och Danske Bank)
  • Evry

Om ni inte har ett affärssystem/ekonomisystem finns det möjlighet att registrera en faktura manuellt i Stadens leverantörsportal. För att få möjlighet att registrera en faktura ta kontakt via kontaktformulär: Länk till Göteborgs stads hemsida - Anslut till e-faktura. Mer information om hur ni kan börja skicka e-faktura och manualer hittar ni på Göteborgs stads hemsida. Länk till Fakturera Göteborgs Stad - Företagare.

I webbformuläret finns ett antal tvingande fält. Utöver dessa fält ska det på fakturan självklart tydligt framgå vad fakturan avser och den måste precis som innan, ha korrekt referens. Fakturan ska vara märkt med ett inköpsordernummer. Numret består av AA följt av 7 siffror, ex, AA1111111. Beställarens namn (för och efternamn) måste också finnas med. Ta gärna kontakt med din beställare om ni har frågor om hur ni ska märka fakturan.

Har ni frågor gällande fakturering?

+46 31 368 75 00

invoices@portgot.se

Har ni frågor gällande avtal?

+46 31 368 75 00

inkop@portgot.se

Betalningsvillkor

Betalning sker trettio (30) dagar netto efter godkänd leverans (eller annan överenskommelse) samt korrekt utställd och mottagen faktura. Observera att det är det datum som e-fakturan skickas från er som räknas som fakturans ankomstdag till oss. Betalning sker enligt ovan från det datumet och alltså inget annat (oavsett vad för datum som fylls i som förfallodatum i webbportalen).

Betalningspåminnelse

Eventuella betalningspåminnelser kan inte skickas som elektronisk faktura utan de ska skickas till Göteborgs Hamn AB antingen via e-post till: invoices@portgot.se eller fysiskt via posten till adressen:
Göteborgs Hamn AB
Attn. Invoices
403 38 Göteborg

I sammanhanget vill vi påminna om att vi inte accepterar några tillkommande avgifter såsom exempelvis för fakturering eller påminnelser. Ej heller dröjsmålsränta under 200 kr.