Fakturering och betalningsvillkor
Fakturera Göteborgs Hamn AB enkelt och korrekt. Här hittar du information om e-faktura enligt lagkrav, vilka system som stöds, referensmärkning, PEPPOL, VAN-operatör och viktiga kontaktvägar.
Det finns flera olika sätt att skicka e-faktura. Ofta finns möjlighet att skapa e-faktura via befintliga affärssystemen/ekonomisystem. Faktureringstjänster kan också köpas via vissa företag för att åstadkomma samma sak, liksom installation av så kallad virtuell fakturaskrivare.
E-fakturering till Göteborgs Hamn AB
Sedan 1 april 2019 är det lag på att vi som offentligt ägt bolag ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura) enligt en ny europeisk standard. (En e-faktura är en faktura som skapats, översänts och tagits emot via ett strukturerat elektroniskt format och som också ska kunna behandlas automatiskt och elektroniskt (det innebär t ex att det inte längre går att skicka faktura som e-post som pdf, då det inte är ett godkänt format).
Har ni frågor gällande fakturering?
+46 31 368 75 00
invoices@portgot.seHar ni frågor gällande avtal?
+46 31 368 75 00
inkop@portgot.seBetalningsvillkor
Betalning sker trettio (30) dagar netto efter godkänd leverans (eller annan överenskommelse) samt korrekt utställd och mottagen faktura. Observera att det är det datum som e-fakturan skickas från er som räknas som fakturans ankomstdag till oss. Betalning sker enligt ovan från det datumet och alltså inget annat (oavsett vad för datum som fylls i som förfallodatum i webbportalen).
Betalningspåminnelse
Eventuella betalningspåminnelser kan inte skickas som elektronisk faktura utan de ska skickas till Göteborgs Hamn AB antingen via e-post till: invoices@portgot.se eller fysiskt via posten till adressen:
Göteborgs Hamn AB
Attn. Invoices
403 38 Göteborg
I sammanhanget vill vi påminna om att vi inte accepterar några tillkommande avgifter såsom exempelvis för fakturering eller påminnelser. Ej heller dröjsmålsränta under 200 kr.