Ny transformatorstation för elanslutning av fartyg

Artikeln i korthet
-
Göteborgs Hamn bygger en ny transformatorstation för att möjliggöra elanslutning (OPS) av container- och bil/RoRo-fartyg.
-
Anläggningen gör det möjligt att elansluta totalt sju kajplatser, fem i containerterminalen och två i bilterminalen.
-
OPS minskar utsläpp av koldioxid, svaveloxid och kväveoxider vilket förbättrar luftkvalitet och arbetsmiljö.
-
Projektet uppfyller kommande EU-krav som träder i kraft 2030 för större fartyg.
-
Byggnationen inleds 2025 och färdigställs 2027. Total investering: cirka 600 miljoner kronor.
Sju kajplatser får kapacitet för elanslutning
Transformatorstationen är en nyckelkomponent i hamnens arbete för att minska utsläpp från sjöfarten. Anläggningen möjliggör samtidig elanslutning av fem kajplatser i containerterminalen och två i bilterminalen. Det innebär att fartyg kan koppla upp sig till el från land i stället för att använda fossila bränslen när de ligger till kaj.
– Den här transformatorstationen är en viktig milstolpe som tar oss ett stort steg närmare landanslutning av container- och bil/RoRo-fartyg. Den öppnar upp för elanslutning till totalt sju kajplatser – fem i containerterminalen, och två i bilterminalen, säger Magnus Nordfeldt, Head of Business Area Cargo på Göteborgs Hamn.
Minskar klimatavtryck och uppfyller framtida EU-krav
Landström, eller OPS (Onshore Power Supply), gör det möjligt att minska utsläppen av koldioxid, svaveloxid och kväveoxider markant. Enbart elanslutning av containerfartyg kan minska koldioxidutsläppen med minst 5 600 ton per år.
Från 2030 träder nya EU-krav i kraft som innebär att fartyg över 5 000 bruttoton måste använda OPS vid kaj, ett regelverk som Göteborgs Hamn nu ligger i framkant med att uppfylla. Redan idag finns OPS installerat i hamnens RoRo-, RoPax- och tankfartygsterminaler.
Projektstart 2025 – klart 2027
Det är AF Bygg Väst, en del av AF Gruppen Sverige, som ansvarar för byggnationen av den nya stationen. Kontraktet är värt 129 miljoner kronor och projektet delfinansieras med cirka 90 miljoner kronor från EU:s fond ”Connecting Europe Facility”.
Stationen ska klara inkommande ström på 19 MVA och varje kajplats får en kapacitet på 4 MVA. Projektstart sker under andra kvartalet 2025 med färdigställande planerat till mars 2027.
Totala investeringar på 600 miljoner
Utöver själva transformatorstationen omfattar OPS-satsningen även kabeldragningar och ställverk till de sju kajplatserna. Totalt beräknas investeringarna för hela elanslutningsprojektet uppgå till cirka 600 miljoner kronor.