Skaraborg Logistics Center - där regional styrka möter global logik

Publicerad: 2025-05-08
Med sitt strategiska läge och starka järnvägsanslutningar håller Falköping på att bli en logistiknod för hela Skaraborg. I centrum står Skaraborg Logistics Center - en växande terminal med kapacitet för längre tåg, effektiva multimodala lösningar och en tydlig roll i den nationella omställningen till mer hållbara godstransporter. Ida Elf från Falköpings kommun berättar hur samverkan, närhet och framtidstro driver regionens logistikutveckling framåt.

Som verksamhetschef för utveckling och kvalitet i Falköpings kommun har Ida Elf alla skäl att vara belåten med Skaraborg Logistics Center. Med den nya kombiterminalen finns här totalt 87 000 kvadratmeter under tak och potentialen att växa är stor. Genom att ta emot tåg som är uppemot 750 meter långa och öppna för trafik norrifrån kommer den redan imponerande kapaciteten att förstärkas än mer.

– Med den nya terminalen kan aktörerna jobba mer med exportprodukter, vilket ger ett jämnare flöde av import och export i Skaraborg Logistics Center, säger Ida Elf.

Terminalen har ett upptagningsområde med en radie på runt 20 mil och erbjuder anslutningar till såväl Västra Stambanan som Jönköpingsbanan. Det innebär moderna, kostnadseffektiva och hållbara transportlösningar samt förbättrad konkurrenskraft för regionens företag.

I Railport Scandinavia, som samlar de största kombiterminalerna i Sverige och knyter ihop dem med Göteborgs Hamn, spelar Falköpings kommun en aktiv roll. Nätverket och samarbetet mellan parterna är viktigt för att utveckla järnvägslogistiken runtom i landet, menar Ida Elf.

Även på hemmaplan är nätverk centralt och hon ser Falköping som en del av nätverksstaden Skaraborg. Hon förklarar hur Skaraborg, som delregion i Västra Götaland, stärks av samarbetet mellan de 15 kommunerna. Ingen stad är mycket större än någon annan, vilket stärker lusten att lyfta varandra och därigenom skapa en stark enhet.

– Skaraborg Logistics Center ligger i Falköping, men är en logistiknod för hela Skaraborg, säger Ida Elf.

En nationell satsning är långa transporter, där varje lastbil tar två 40-fotscontainrar istället för en. Det halverar antalet lastbilar och i takt med att ellastbilar blir allt fler minimeras koldioxidutsläppen även sista milen. För Falköpings kommun är det en viktig del i kedjan för hållbara transporter och målet är att den dispens som Jula Logistics har för att köra långa transporter mellan Falköping och Skara ska utökas till ett permanent öppnande av vägnätet runt Falköping och Skaraborg Logistics Center.

Med det sagt är direkttågen till och från Göteborgs Hamn avgörande för den gröna omställningen. Prognoserna pekar på allt fler tågpendlar i vardera riktningen. Det ställer krav på ökad kapacitet på stambanan och i frågor som fyrspår mellan Göteborg och Alingsås kommer Falköpings förmåga till nätverkande väl till pass. Och för de som undrar varför en utbyggnad av järnvägen ses som så viktig, givet det korta avståndet har Ida Elf ett tydligt budskap:

– Att det bara är 13–14 mil mellan Falköping och Göteborg är en stor fördel eftersom man hinner köra två hållbara tågtransporter fram och tillbaka på en och samma dag.

 

Håll dig uppdaterad!

Vill du läsa fler röster från dem som bygger framtidens logistik i Sverige? Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av case, analyser och lösningar direkt från terminalerna, operatörerna och varuägarna. Klicka här för att prenumerera.

Railport Scandinavia

Vi kopplar ihop hela Sverige med hela världen

Med järnvägsterminaler i hela Sverige och Nordens största globala linjeutbud till sjöss knyter vi ihop hela Sverige med världens marknader. Upptäck hur enkelt det är att nå ut globalt med Railport Scandinavia på hemsidan.