Kombiterminalen i Hallsberg vill och tänker växa

– Tågen till och från Göteborg fungerar väldigt bra. Och vi jobbar effektivt med kunder och tågoperatörer för att göra transporterna ännu snabbare. Ett exempel är att vi omsätter samtliga vagnar, det vill säga lossar inkommande enheter och lastar utgående enheter, när de står kvar, vilket sparar in växlingstid.
Varje vecka ser han och kollegorna till att fem direkttåg till och från Göteborgs Hamn lastas och lossas. Ibland står två tåg inne samtidigt och då sker det omlott med hög effektivitet.
Under ett år hanteras cirka 30 000 TEU (tjugofotscontainrar) på terminalen. Men det är inte allt. Här omlastas även pappersmassa från bruken i regionen till konventionella brunvagnar. Och i de stora tälten, som totalt är på 10 000 kvadratmeter, står hundratals pallar med torra matvaror som ska vidare till de stora livsmedelkedjornas centrallager. De imponerande containertågen rullar till och från APM Terminals i Göteborgs Hamn och rymmer såväl import- som exportgods. Tågen som kommer på morgonen rullar vidare vid lunch och det går inte att understryka nog hur viktiga dessa är.
– Importtågen till och från Göteborg Hamn föder regionens centrallager med gods och ser även till att vi får stora volymer för omlastning, lagring och stuffning i våra terminaler. Jag skulle säga att 80–90 procent av varorna vi har i vårt varmlager har med järnväg att göra.
Logent Ports & Terminals driver, utöver kombiterminalen i Hallsberg, Ro/Ro-terminalen (bilhamnen) i Göteborgs Hamn samt utför stuveritjänster i Stockholm och Nynäshamn. Och fastän terminalen i Hallsberg omfattar runt 65 000 kvadratmeter är Henrik tydlig med att de vill fortsätta växa.
I ett första skede handlar det om en yta på 17 000 kvadratmeter, för vilken bland annat planeras kallager i tält. Kanske flyttas även befintliga tält på det nuvarande området så småningom för att öka kapaciteten i de intermodala transporterna, det vill säga kombinationen av tåg och lastbil.
Utökningen välkomnas av näringslivet i expansiva Region Örebro där allt fler kunder vill frakta med tåg. På Henriks önskelista står därför fler uppställningsspår för att öka kapaciteten i terminalen.

Railport Scandinavia handlar om att erbjuda Sveriges näringsliv snabba, effektiva, högfrekventa och hållbara transporter till och från Göteborgs Hamn. Det skapar i sin tur en direktkoppling till hela världen via Skandinaviens mest omfattande fartygslinjenät. Logent bidrar till kedjan genom att för- och sluttransporter mellan terminalen och kundernas anläggningar sker med fordon där kunderna kan välja till el eller HVO* som bränsle. Även inne på området händer mycket. De stora maskinerna går på HVO, de mindre truckarna är på väg att elektrifieras och belysningen har bytts mot LED.
När han avslutningsvis funderar över varför Hallsbergs kombiterminal är så bra för kunderna kommer svaret snabbt:
– Mångsidigheten, inte minst tack vare direkttransporterna till Göteborgs Hamn, men också helheten. Vi tar emot containrarna, strippar, lagrar och levererar godset. Och åt andra hållet hämtar vi, stuffar och ser till att godset hinner med tåget till anslutande fartyg i Göteborgs Hamn – och det gör oss till det viktigaste transportnavet för regionens näringsliv.
HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) är en syntetisk diesel som uppstår genom att en förnybar råvara behandlas med vätgas och katalysatorer under högt tryck och temperatur, vilket skapar kolväten snarlika de som återfinns i diesel.
Railport Scandinavia – kopplar samman hela Sverige med Göteborgs Hamn via järnväg
Järnvägssystemet Railport Scandinavia förbinder Göteborgs Hamn med närmare 30 inlandsterminaler i Sverige. Det gör logistikkedjan för varuägare enklare och mer pålitlig, samtidigt som kostnaderna minskas och hållbarheten förbättras avsevärt.
En av inlandsterminalerna i systemet ligger i Hallsberg, i Örebroregionen i centrala Sverige.
"Hallsbergs kombiterminal är en integrerad del av Railport Scandinavia-nätverket och en stor tillgång för regionens näringsliv. Göteborgs Hamn strävar efter att vara garant för svensk industris tillgång till världen, och med fem tågpendlar per vecka till och från hamnen är Hallsbergs terminal en viktig pusselbit för att uppnå den ambitionen," säger Richard Mellgren, Senior Business Development Manager på Göteborgs Hamn.