5 insikter från året - godsvolymerna år 2024

Publicerad: 2025-02-17
2024 blev ett starkt år för Göteborgs Hamn med ökad import, rekord på järnvägen och stabil tillväxt i flera segment. Totalt ökade godsvolymerna med 8%, mätt i ton, vilket visar på en fortsatt stark efterfrågan på hamnens tjänster. Samtidigt har vissa segment mött utmaningar, som RoRo och bilimport, medan andra, som energiprodukter och järnvägstransporter, slagit nya rekord.

1. Importen ökade kraftigt

Importen av containeriserat gods ökade med närmare 15%, vilket bidrog till en nästan 50-50-balans mellan import och export. Denna balans gör att färre tomcontainrar behöver transporteras, vilket leder till högre effektivitet och minskade kostnader i leveranskedjan.

– Främst ser vi att importen ökat stort under året, och det är en trend vi ser kommer att fortsätta under 2025. Den återhämtningen innebär att vi nu är nära 50–50-balans mellan import och export. Något vi är vana vid i Göteborgs Hamn, men som är ganska unik när vi jämför oss med andra hamnar både i Sverige och utomlands, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.

2. Rekordnivå för järnvägstransporter

Järnvägstransporterna ökade med 7%, och över 500 000 TEU transporterades till och från hamnen via järnväg. Detta är en siffra få internationella storhamnar når upp till, och utvecklingen drivs av ökande volymer till importtunga destinationer som Falköping och Nässjö samt nya tågpendlar till och från Sundsvall, Haparanda och Bastuträsk.

Drygt 60% av de containrar som transporteras till och från Göteborgs Hamn från inlandet går på järnväg, vilket är en siffra som få andra internationella storhamnar når upp till. Fler och fler väljer järnvägstransporter till och från hamnen då de är kostnadseffektiva, minskar utsläppen och trängseln på vägarna.

Är du nyfiken på att frakta ditt gods till och från hamenn via järnväg? Klicka här. 

3. Roro och bilimport mötte utmaningar

Den svaga Europakonjunkturen påverkade roro-volymerna, som minskade med 3%. Dock visade hamnens största roroterminal, Gothenburg RoRo Terminal, med trafik till stora godsnav i Belgien och Storbritannien, en ökad volym under året.

Antalet hanterade bilar minskade med 4% och landade på 257 000. Minskningen beror på ett lägre antal nyregistreringar i Sverige (-7% enligt Mobility Sweden). Exporten, som domineras av Volvo Cars, visade dock en stabil tillväxt.

4. Energiprodukter och breakbulk i stark tillväxt

Hanteringen av energiprodukter ökade med 18% under 2024 jämfört med motsvarande period året innan. Då var volymerna förhållandevis låga på grund av planerade stopp för underhåll och investeringar i ökad kapacitet för biobränsleproduktion.

Under året som gick hanterades 463 000 ton breakbulk som pappersmassa, kartong, granulat, sten och grus. Det innebär en ökning med 6% under 2024, som blev det femte året i rad med stabil tillväxt i segmentet.

5. Kryssningstrafiken på väg tillbaka

Antalet kryssningsanlöp minskade från 81 till 56 på grund av planerade arbeten vid en av terminalerna. Med 63 bokningar klara för 2025 så här långt kan man dock redan nu konstatera att 2025 blir ett starkare år för kryssningssegmentet. Se planerade kryssningsanlöp för 2025 här.

909 000

quick facts icon

909 000 containrar hanterades i Göteborgs Hamn under 2024.

quick facts icon

909 000

909 000 containrar hanterades i Göteborgs Hamn under 2024.

0%

909 000 containrar hanterades i Göteborgs Hamn under 2024.

0%

909 000 containrar hanterades i Göteborgs Hamn under 2024.

524 000

quick facts icon

524 000 RoRo enheter hanterades i Göteborgs Hamn under 2024.

quick facts icon

524 000

524 000 RoRo enheter hanterades i Göteborgs Hamn under 2024.

0%

524 000 RoRo enheter hanterades i Göteborgs Hamn under 2024.

0%

524 000 RoRo enheter hanterades i Göteborgs Hamn under 2024.

257 000

quick facts icon

257 000 fraktade bilar till och från Göteborgs Hamn under 2024.

quick facts icon

257 000

257 000 fraktade bilar till och från Göteborgs Hamn under 2024.

0%

257 000 fraktade bilar till och från Göteborgs Hamn under 2024.

0%

257 000 fraktade bilar till och från Göteborgs Hamn under 2024.

21,8

quick facts icon

21,8 miljoner ton energiprodukter hanterades under 2024.

quick facts icon

21,8

21,8 miljoner ton energiprodukter hanterades under 2024.

0%

21,8 miljoner ton energiprodukter hanterades under 2024.

0%

21,8 miljoner ton energiprodukter hanterades under 2024.

56

quick facts icon

Göteborgs Hamn tog emot 56 kryssningsanlöp under 2024.

quick facts icon

56

Göteborgs Hamn tog emot 56 kryssningsanlöp under 2024.

0%

Göteborgs Hamn tog emot 56 kryssningsanlöp under 2024.

0%

Göteborgs Hamn tog emot 56 kryssningsanlöp under 2024.

+500 000

quick facts icon

Över 500 000 containrar gick till och från hamnen på järnväg.

quick facts icon

+500 000

Över 500 000 containrar gick till och från hamnen på järnväg.

0%

Över 500 000 containrar gick till och från hamnen på järnväg.

0%

Över 500 000 containrar gick till och från hamnen på järnväg.