Sjöfarten accelererar omställningen till fossilfria bränslen

Artikeln i korthet
- Nya EU-regler har kraftigt ökat efterfrågan på förnybara bränslen.
-
Furetank har genomförde sitt första fossilfria anlöp.
-
Green Corridors från Göteborgs Hamn ska minska CO2-utsläpp i sjöfarten.
-
Nya beräkningar för korridoren mellan Göteborg och Rotterdam visar potential för stora utsläppsminskningar.
-
Politiker betonar behovet av stabila regler och incitament.
-
Sjöfartsindustrin redo att gå från innovation till storskalig omställning.
Tydliga regler påskyndar omställningen
– En avgörande fråga är behovet av klara och entydiga regler, säger Edvard Molitor, Head of International Public Affairs & Sustainability vid Göteborgs Hamn, som modererade evenemanget tillsammans med Therese Jällbrink, Head of Renewable Energy på Göteborgs Hamn.
Under sitt anförande på Renewable Bunker Fuels Forum visade Edvard hur osäkerhet kring CSRD och CSDDD försenar åtgärder. I kontrast har FuelEUMaritime redan visat vilken positiv effekt tydlighet kan ha sedan implementeringen den 1 januari.
– När jag pratar med biodiesel-leverantörer berättar de om en femfaldig ökning i efterfrågan tack vare FuelEUMaritime, fyllde Therese Jällbrink i.
FuelEUMaritime presenterades som en avgörande faktor för att både driva efterfrågan och öka viljan hos bränsleleverantörer att investera. Den 17 oktober förväntas IMO:s internationella regler officiellt antas, vilket ytterligare minskar osäkerheten. Ett viktigt steg, särskilt med tanke på de prognoser som presenterades vid forumet: global sjöfart väntas öka med 40%. Därför måste tillgången på alternativa bränslen öka - branschen är redo.
– Att vi döpt om evenemanget till Renewable Bunker Fuels Forum visar vad det har blivit. Vi pratar inte längre om framtida bränslen, vi fokuserar på det som sker här och nu. I år fick vi många exempel på beslut som redan fattats och hur dessa påverkar industrin. Om forumet en gång var en plats för PowerPoints om framtiden, är det nu ett centrum för förändringsarkitekter, människor som omsätter idéer i handling, säger Therese Jällbrink.
Hela värdekedjan rör sig framåt
Med regler på plats kan branschen bättre bedöma situationen, agera och anpassa sina affärsmodeller. Och även om förnybara bränslen fortfarande är dyrare, är omställningen ändå billigare än att riskera att inte uppfylla reglerna, som en av talarna uttryckte det.
Sjöfartsindustrin, som länge efterfrågat regler, incitament och politiskt stöd, betonar samtidigt vikten av att minska beroendet av subventioner. Bart Biebuyck från Green Energy Park berättade hur de söker platser där de kan producera vätgas till låga kostnader, så att andra kan tillverka sina valda bränslen. Ett exempel på ett återkommande tema: behovet av att bygga hållbara affärer.
– Ett bra exempel på handling är Furetank. De genomförde nyligen sitt första helt fossilfria anlöp och är i full gång med att ställa om hela sin flotta. Det blir allt tydligare att det finns en fördel för förstahandsaktörerna. De som agerar nu kan växa och ta marknadsandelar framför konkurrenterna, säger Therese Jällbrink.
Både varuägare och rederier på forumet betonade att viljan att betala för mer hållbara transporter finns. Dels för att företagen accepterar det, dels för att trycket från miljömedvetna kunder ökar. Kort sagt drivs omställningen också av marknaden.

Göteborgs Hamn driver på genom Green Corridors
Som en nyckelaktör för sjöfrakt till och från Sverige arbetar Göteborgs Hamn aktivt för att främja mer hållbara transporter. En central satsning är Green Corridors, som omfattar hela logistikkedjan genom att bland annat prioritera elfordon, använda fossilfria bränslen och erbjuda landström (OPS).
I oktober presenteras beräkningar kring kostnader och CO2-reduktioner för LBG-korridoren mellan Göteborg och Rotterdam. Samtidigt publiceras en riskanalys för den föreslagna rutten mellan Göteborg och Gent/Zeebrugge, där ammoniak är det föreslagna bränslet.
Rotterdam-korridoren väntas bli operativ 2026, vilket är perfekt i tiden då allt fler vill bort från fossila bränslen, säger Therese Jällbrink.
Hennes kollega Edvard Molitor instämmer:
– Förväntningarna inom branschen är höga och viljan att agera är tydlig. Självklart ska vi göra vad vi kan för att stötta det.
Politiken på plats och redo att bidra
En välkommen nyhet i år var att två svenska riksdagsledamöter deltog. Det visar att politikerna prioriterar frågan. De fick höra branschens budskap om behovet av stabila regler och en minskad komplexitet kring tillgången på förnybara bränslen, något som annars riskerar att hämma europeiska hamnars konkurrenskraft.
Precis som branschens aktörer betonade politikerna att verklig förändring sker när alla har något att vinna och något att bidra med. Helena Gellerman (L) uttryckte det så här:
”Det handlar om att samla alla vid bordet och skapa värden för alla. Men om alla ska få något, måste vi också ge något tillbaka.”
Från innovation till storskalighet
Branschens engagemang syns redan i nya beställningar av fartyg designade för förnybara bränslen. Med tydligare regler och en mer förutsägbar spelplan ökar investeringarna. Ändå är viljan att betala för fossilfri sjöfart fortfarande begränsad på frivillig basis, därför behövs fortsatt styrning via regler eller incitament.
Samtidigt pågår ett omfattande arbete för att minska kostnadsgapet. Det lyfte Göteborgs Hamns vd Göran Eriksson fram i sitt tal, innan han betonade: nu är det dags att gå från innovation till uppskalning.
– Det finns en stark beslutsamhet i sjöfartsbranschen att göra just det, och en vilja att samarbeta. Vi måste alla dra åt samma håll, säger Edvard Molitor och avslutar:
– Jag ser redan fram emot nästa års forum. Då samlar vi både branschens aktörer och politiska beslutsfattare för att diskutera nya framsteg och initiativ. Och med tanke på de senaste rapporterna är jag säker på att det kommer många positiva nyheter långt innan dess.