Hur möter ni kraven på en mer hållbar leveranskedja?
Fler och fler företag väljer tågtransporter till och från Göteborgs Hamn. Fördelarna är många. Tågtransporter är kostnadseffektiva, minskar utsläpp till luft och bidrar till minskad trängsel på vägarna. Genom att välja järnvägstransport kan du bidra till dina miljömål och skapa en mer hållbar logistikkedja.
Railport Scandinavia - till och från hamnen via järnväg
Under flera års tid har Göteborgs Hamn satsat på ett järnvägssystem som förbinder hamnen med inlandsterminaler vid städer runt om i Sverige och Norge. Konceptet heter Railport Scandinavia. I systemet ingår tågpendlar som fraktar containrar och trailers samt flera konventionella tåg med exportprodukter som till exempel skog och stål.
26 inlandsterminaler är anslutna till Göteborgs Hamn. Terminalerna erbjuder ett brett utbud av tjänster, såsom tullhantering, lagring och containerdepå för tomma containrar, allt anpassat för att möta våra kunders behov.
Från punkt A till punkt C
Varje år passerar ca 40 miljoner ton gods genom Göteborgs Hamn vilket gör oss till Skandinaviens största hamn. Vårt breda utbud av linjer till sjöss kombinerat med vårt järnvägssystem ger en hållbar, pålitlig och kostnadseffektiv lösning som levererar dina varor snabbt och sömlöst från dig till hamnen, och vidare till slutkund.
Kundfördelar ger klimatfördelar
Framgångsreceptet är att hela tiden jobba aktivt med att skapa konkurrenskraft i systemet som ska vara pålitligt och kostnadseffektivt, ha stor kapacitet och hög frekvens till många destinationer och driftas av kompetenta tåg- och terminaloperatörer.
I det långa perspektivet har andelen järnvägsburen containertrafik ökat från 20 till 60 procent sedan Railport Scandinavia-satsningen drogs i gång för över 20 år sedan. Det är en andel som få andra internationella storhamnar når upp till. Enligt hamnens egna uträkningar reduceras de hamnrelaterade utsläppen med över 60 000 ton koldioxid per år genom den överflytt från väg till.
Ju mer attraktivt Railport Scandinavia är, desto snabbare sker övergången av gods från väg till järnväg, vilket ytterligare minskar koldioxidutsläppen.
Närheten mellan hamn och lager säkerställer minimala logistikkostnader och möjliggör effektiv godstransport via regelbundna järnvägstransporter. Detta underlättar miljövänliga transportalternativ för företag i Norge och Sverige, vilket främjar klimatsmarta verksamheter till och från Göteborgs hamn.
Utbyggd hamnbana och förbättrade vägar
Stora satsningar har genomförts på att nå hamnen smidigt, både via väg och järnväg. Att frakta gods på järnväg är klimatsmart och hållbart. Ett godståg kan frakta 44 containrar och 36 trailers och genom Hamnbanans utbyggnad med dubbelspår kan nu mer gods kan lyftas från vägarna.
Hamnbanan är en av Sveriges viktigaste järnvägslänkar. Det 10 km långa spåret har till uppgift att göra det möjligt för godstrafiken, från hela Norden att nå hamnområdena i Göteborg. Banan trafikeras av 70 tåg till och från hamnen dagligen och över hälften av 60% av alla containrar kommer med tåg istället för med lastbil till hamnen - en mycket hög andel jämfört med andra hamnar världen över.
60% av allt containergods som går via Göteborgs hamn går via klimatsmart järnväg.
60% av allt containergods som går via Göteborgs hamn går via klimatsmart järnväg.
0%
60% av allt containergods som går via Göteborgs hamn går via klimatsmart järnväg.
0%
60% av allt containergods som går via Göteborgs hamn går via klimatsmart järnväg.
Antti Laakso
Senior Logistics Development
+46 31 368 76 18
antti.laakso@portgot.se
Trafiksäkerhetsinstruktion (TRI) för sidospår.