Världens största containerfartyg anlöpte Göteborgs Hamn - här är bilderna

13:46 - 22 dec 2015 / Pressmeddelande

Sent på måndagskvällen siktades hon vid Vinga. Längre än Eiffeltornet, högre än Masthuggskyrkan och med kapacitet att lasta över 19 000 containrar. Världens största containerfartyg har anlöpt Göteborgs Hamn.

Vid 20-tiden under måndagskvällen, efter ett på förhand osäkert väderläge, nådde MSC Maya ytterdelarna av Göteborgs Hamns hamninlopp. Där möttes fartyget upp av lotsar som tillsammans med fartygets befälhavare testade fartygets manöveregenskaper. Därefter styrdes fartyget in mot Göteborgs Hamns containerhamn APM Terminals där hon var på plats redan vid halv tolv på måndagskvällen – drygt fyra timmar före tidigare utsatt tid.

– Det är mycket glädjande att MSC sätter in sina största fartyg på Göteborg. Det betyder mycket för Sveriges konkurrenskraft eftersom dessa bjässar erbjuder näringslivet direkttrafik till Fjärran Östern och till andra världsdelar, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

MSC Maya är ett fartyg i den så kallade super post panamax-klassen* som kräver extra djupa och breda farleder samt största storleken på kranar. Göteborgs Hamn är den enda svenska hamnen som klarar att ta emot fartyg i klassen.

– Tack vare målmedvetna och kraftfulla investeringar under åren kan Göteborgs Hamn ta emot fartyg av den här storleken, säger Magnus Kårestedt.

Stort intresse från allmänheten
Intresset från göteborgarna var rekordstort inför anlöpet. De guidade turer Göteborgs Hamn i samarbete med Sjöfartsmuseet erbjöd tog slut snabbt. Redan efter en timmes försäljning var även de extraturer som satts in slutsålda.

I skrivande stund finns fortfarande möjligheter för den som vill få en skymt av fartyget, då det beräknas ligga kvar i containerhamnen till sent på onsdagskvällen den 23 december. Bra exempel på utsiktsplatser är Långedrag, Nya varvet och Älvsborgsbron.

* Super post panamax innebär att fartygen är för breda för att passera Panamakanalen.

MSC Maya anlöper Göteborgs Hamn.