Två kryssningsbjässar till Göteborg - utan passagerare

10:04 - 26 aug 2020 / Pressmeddelande

På förmiddagen 27 augusti anländer två kryssningsfartyg med kapacitet för 4000 passagerare vardera till Göteborgs hamns hamnområde. Men fartygen är tomma på passagerare – det rör sig om tekniska anlöp där fartygen är i Göteborg för att byta besättning. Fartygen går till kaj under lördagen.

Ett annat Norwegianfartyg, Norwegian Getaway, i Göteborgs hamn under ett tidigare tillfälle 2017. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Kryssningsbranschen är hårt drabbad av Coronapandemin – kryssningsåret 2020 har ställts in tills vidare i hela världen, inklusive i Göteborgs hamn.

Men kryssningsfartygen och dess besättningar finns alltjämt kvar, och nu är två jättefartyg på väg till Göteborgs hamn. Fartygen, Norwegian Bliss och Norwegian Encore, har kapacitet på 1 700 besättningsmän och 4000 passagerare vardera. Men när de kommer till Göteborg har de endast så kallad säkerhetsbemanning om cirka 200 besättningsmän ombord.

– Det är minsta möjliga besättning man kan ha på sådana här stora fartyg för att de ska kunna framföras på ett säkert sätt, säger Åsa Kärnebro, hamnkapten på Göteborgs Hamn AB.

Cirka 50 besättningsmän på vartdera fartyget ska mönstra av och bytas ut när de anlöper Göteborgs hamn.

– Många av de här besättningsmännen har varit till sjöss väldigt länge, vissa i upp emot ett år. Så vi är glada att vi tillsammans med agenten och APM Terminals kan hjälpa dem att komma i land så att de kan komma hem till sina nära och kära så fort som möjligt, säger Åsa Kärnebro.

Fartygen anländer vid ankringsplats strax utanför Göteborgs hamns hamninlopp under torsdag förmiddag, för att först under lördagen segla in till Göteborgs hamns containerterminal. Där kommer fartygen att genomföra sina besättningsbyten och sedan lämna kaj under söndagen.

– Fartygen kan inte segla direkt in till kaj eftersom containerterminalen går för högtryck. Det hanteras fartyg hela tiden i terminalen på minutschema i princip. Så det går inte att komma in med dessa två bjässar hur som helst utan man får vänta på en lucka vid ankringsplats, säger Åsa Kärnebro.

Fartygen lämnade Norfolk på den amerikanska östkusten den 1 augusti och besättningen har inte gått i land eller träffat någon annan än varandra sedan dess. I Göteborg kommer besättningarna att transporteras från kaj direkt till Landvetter flygplats med bussar. Väl på Landvetter flyger besättningarna hem till sina respektive hemländer så snart det är möjligt.

De båda fartygen gör normalt kryssningar i Alaska, Karibien och utmed de amerikanska kusterna. Men på grund av Coronapandemin har man nu seglat till Europa, och det är av flera olika anledningar man väljer att positionera sig här enligt säger Martin Eskelinen, Cruise Operations Manager på Göteborgs Hamn AB.

– Dels har branschen förhoppningar att kryssningssäsongen ska kunna starta tidigare i Europa än i andra delar av världen. Dessutom finns många varv här där fartygen kan genomgå nödvändigt underhåll innan de sätts i trafik igen. Att man kommer till just Göteborgs hamn är för att vi har storleken, kapaciteten och viljan att ta emot dem, säger Martin Eskelinen.