Göteborgs Hamn AB - Startsida

Större satsning i år på segling och jobb för unga i Gårdsten

10:28 - 23 jun 2022 / Pressmeddelande

I år erbjuds ytterligare 27 ungdomar att få segla i sommar, varav 4 kommer att få vara på en veckas seglarläger på Æolusön. Dessutom får tio unga möjligheter till sommarjobb när Göteborgs Hamn AB fortsätter att sponsra Gårdstensbostäders seglarverksamhet. Syftet är att få fler unga att intressera sig för båtliv, sjöfart och hamnen.

Seglarskolan ger möjlighet till gemenskap, sjövana och förhoppningsvis nya vänner för livet. Foto: Göteborgs Hamn AB.

– Förra årets satsning blev oerhört lyckad och vi ser det som en självklarhet att fortsätta med denna sponsring och dessutom utöka den så att fler unga från Gårdsten kan få uppleva havet, segling, få sommarjobba och framför allt skapa nätverk med vänner från andra delar av staden. Långsiktigt betyder denna satsning att vi också säkrar framtida kompetens och fortsätter att öka antalet medarbetare med utländsk bakgrund, helt i enlighet med vårt uppdrag, att spegla mångfalden i Göteborg, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn AB.

Lyckad satsning
Över 400 unga från Gårdsten har under de 16 år verksamheten funnits fått uppleva segling och gemenskap. 45% är flickor och 55% är pojkar. Idag klassas Ungdom & Segling som ett av de mest framgångsrika integrationsprojekten i Göteborg.

– Tack vare att vi får denna sponsring från Göteborgs Hamn AB kan vi fortsätta ungdomsverksamheten i samverkan. För de unga betyder detta mycket,  de yngre att få möjlighet till en sommaraktivitet och de äldre som sommarjobbar får en viktig referens på sitt CV för framtiden, säger Salma Nazzal, ansvarig Gårdstensbyrån på Gårdstensbostäder.

Välja sjöfart
Hamnens sponsorsatsning innebär att 37 unga från utvecklingsområden får uppleva hamn- och seglingslivet. Förutom seglingsläger hos GKSS i Långedrag och på Æolusön erbjuds också ett antal unga sommarjobb som seglingsinstruktörer och hamnvärdar.

– Vår förhoppning är att de unga vi satsar på ska få upp ögonen för oss och ha oss i åtanke som framtida arbetsgivare och välja en inriktning mot sjöfart, logistik eller annat relaterat till hamnen, säger Elvir Dzanic.

Bakgrund
Ungdom & Segling är en etablerad verksamhet som startades hösten 2005 av Rotaryklubben i Långedrag och Gårdstensbostäder AB som tillsammans med GKSS beslutade sig för att starta en aktivitet med inriktning på ungdom i kombination med segling och båtliv. Målgruppen skulle vara ungdomar i Gårdsten.

Syfte och mål med aktiviteten:

• Bereda ungdomar från Gårdsten möjlighet att få lära sig segla och därigenom komma i kontakt med skärgård, båtliv samt inte minst med ungdomar från andra miljöer och områden.

• Vidga kontaktnätet för berörda ungdomar och därigenom bidra till ökad förståelse och respekt för kulturella och sociala olikheter.

• Ge möjlighet för intresserade och talangfulla ungdomar från Gårdsten att utveckla sitt seglingsintresse för att bli duktiga kappseglare (elitseglare), seglingsinstruktörer eller tävlingsfunktionärer.

Sponsorsatsningen från Göteborgs Hamn AB innebär ytterligare 37 platser för ungdomar som får uppleva seglingsmiljö, havet och hamnliv under några sommarveckor under 2022.

• 23 platser för ungdomar att få gå i seglarskola

• 4 platser för ungdomar att få åka på seglarläger till Æolusön

• 10 platser för ungdomar att få möjlighet att sommarjobba för GKSS.

NÄR: v 25, 26 och 32, månd 13-15 tisd-fred kl 9-15
VAR: GKSS hamnen, Långedrag

Har du pressfrågor, kontakta:

Cecilia Lööf, kommunikationschef på Göteborgs Hamn AB
Tele: 0739-50 32 97