Göteborgs Hamn AB - Startsida

Servicefartyg i Göteborgs Hamn byggs om till hybrid – 680 ton mindre koldioxidutsläpp

07:02 - 27 dec 2021 / Pressmeddelande

Under det andra kvartalet 2022 kommer servicefartyget Northern Skagerrak att byggas om och få en hybridmotor. Fartyget kommer huvudsakligen att drivas på el men kommer också ha en hjälpmotor som drivs på det förnybara bränslet HVO.

Northern Skagerrak kommer att hämta upp sludge från anlöpande fartyg i Göteborgs Hamn. Bild: Northern Energy & Supply.

Northern Skagerrak kommer att hämta upp oljeblandat maskinrumsavfall, så kallat sludge, från anlöpande fartyg i Göteborgs Hamn. Göteborgs Hamn AB har upphandlat tjänsten av Northern Energy & Supply och servicefartyget planeras att tas i drift under det andra kvartalet 2022. Ombyggnationen kommer att spara 680 ton CO2.

– Vi är ett företag som ligger i framkant och aktivt arbetar för att ta fram innovativa lösningar. Vi är tacksamma över att återigen få förtroendet att arbeta tillsammans med Göteborgs Hamn i ett projekt som kommer skapa en bättre miljö för Göteborg, säger David Kristensson, Group CEO på Northern Energy & Supply.

Vid upphandlingen av hämtning av sludge från anlöpande fartyg användes Göteborgs Hamns klimatmål som en utgångspunkt i utvärderingsmodellen. Ett reducerat CO2-utsläpp var ett av kvalitetskriterierna vid utvärderingen av leverantörerna. Vid den totala sammanräkningen gjorde detta att Northern Energy & Supply fossilfria lösning blev den vinnande anbudet.

– Vi på Göteborgs Hamn AB har som mål att reducera koldioxidutsläppen i hamnen med 70% till 2030. Northern Skagerrak ska serva omkring 6 000 anlöpande fartyg per år, därför blir ombyggnationen till hybridmotor ett steg i rätt riktning, säger Erik Waller, Vice Hamnkapten på Göteborgs Hamn AB.

Alla Sveriges hamnar är skyldiga att ta emot sludge från anlöpande fartyg. Vid drift samlar fartygen på sig sludge, som är spillvatten innehållande en blandning av oljerester, rengörings- och lösningsmedel. Fartygen lämnar av spillvattnet till hamnen, därefter fraktas det till reningsanläggning där olja och tungmetallföroreningar separeras från vattnet.

Fakta: Northern Skagerrak
Längd: 45,99 m
Bredd: 9,6 m
Djupgående (fullastad): 4,0 m
Död vikt: 700 t

Fler nyheter

newspage.MainImageAlt

Göteborgs hamn redo för metanol – kan minska fartygsutsläpp med 95%

Läs hela artikeln
newspage.MainImageAlt

Ny tågpendel mellan Göteborgs hamn och Rosersberg

Läs hela artikeln
newspage.MainImageAlt

Stena Line och Göteborgs Hamn AB skriver inriktningsavtal om flytt till Arendal

Läs hela artikeln