Sandahlsbolagen ska driva kombiterminalen i Göteborgs Hamn

13:58 - 21 dec 2016 / Pressmeddelande

Familjeägda Sandahlsbolagen Sweden AB har tecknat ett femårigt kontrakt med Göteborgs Hamn AB för att driva den nya kombiterminalen i hamnen. Trafikstart är i december 2017.

Visionsbild över kombiterminalen i Göteborgs Hamn. Bilden visar hur terminalen kommer att se ut när den är fullt utbyggd 2019-2020.

– Sandahlsbolagen har under en längre tid visat intresse för att driva kombiterminal i Göteborgs Hamn. Vi  är mycket glada över att en av Sveriges mest erfarna terminaloperatörer nu etablerar sig i hamnen, säger Arvid Guthed, hamnutvecklingschef på Göteborgs Hamn AB.

I slutet av nästa år flyttar kombiterminalen vid Göteborgs centralstation ut till ytterhamnarna på Hisingen. Detta för att möjliggöra stadsutveckling och bygget av Västlänken. Flytten innebär att lastbilstrafiken minskar markant i centrala Göteborg. En annan fördel är att det hamnnära läget möjliggör nya transportupplägg som sammankopplar sjöfart med järnväg.

Driften av nya kombiterminalen kommer att skötas av det familjeägda transportföretaget Sandahlsbolagen Sweden AB. Bolaget driver sedan tidigare terminaler i Luleå, Umeå, Sundsvall och Jönköping.

– Vi ser fram över att driva kombiterminal intill Nordens största hamn och är stolta över förtroendet. Det kommer att vara en öppen terminal för alla intresserade tågoperatörer, säger Thord Sandahl, vd för Sandahlsbolagen Sweden AB.

Terminalen ligger precis i anslutning till hamnens roro-terminaler

Det våras för trailertågen
Göteborgs Hamn är internationellt känd för sina järnvägspendlar. Idag kommer över 50 procent av containrarna med tåg istället för med lastbil till hamnen, med stora miljövinster som följd. Att få upp fler  lastbilstrailers på tåg har däremot varit svårare, trots den omfattande rorotrafiken från hamnen. Men det blir det ändring på nu, tror Thord Sandahl.

– Jag ser stora möjligheter att öka antalet trailertåg, inte minst till och från landets norra delar och Oslo-regionen. Med fler möjligheter till trailertåg förbättras logistiken för skandinavisk industri och transporternas utsläpp minskar.

Byggs ut fram till 2020
Bygget av kombiterminalen sker i två etapper. Den första etappen är klar i december och då är det trafikstart. Fullt utbyggd är terminalen 2019-2020. Då kommer omlastning ske med kranar istället för med truckar, och hela terminalen är elektrifierad och signalreglerad. Initialt kommer cirka 10 personer sysselsättas.

Fakta Sandahlsbolagen Sweden AB
Familjeägda Sandahlsbolagen startade åkeriverksamhet för över 100 år sedan i Småland, då Thord Sandahls farfar, Enock Sandahl, började leverera varor med häst och vagn. Idag omfattar koncernen ett moderbolag och sex dotterbolag inom terminalverksamhet, transporter och entreprenad.  Sandahlsgruppen har huvudkontor i Värnamo och sysselsätter cirka 700 personer.

För mer information kontakta Cecilia Carlsson, cecilia.carlsson@portgot.se, 0705-08 66 32 eller Thord Sandahl, thord.sandahl@sandahlsbolagen.se, 0733-73 60 10.