Göteborgs Hamn AB - Startsida

Ny tågpendel mellan Göteborgs hamn och Piteå – 87% mindre koldioxidutsläpp

01:10 - 12 apr 2021 / Pressmeddelande

87 procent mindre koldioxidutsläpp och närmare en veckas kortare transporttid. Det blir resultatet när ytterligare delar av den norrländska skogsindustrin nu väljer att ta sina produkter ut i världen via Göteborgs hamn och dess järnvägsnätverk.

Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen. Bild: Göteborgs Hamn AB.

– Miljövinsten är påtaglig och oerhört viktig. Samtidigt ges tillgång till hamnens breda linjenät med täta avgångar. Tillförlitligheten ökar också då tillgången på tomcontainers är bra i Göteborgs hamn. Vi ser också att andra pendlar till och från Göteborgs hamn fungerar mycket bra, vilket även det ger en trygghet, säger Nikolas Rowland, VD på speditionsbolaget First Row Shipping & Logistics AB som ligger bakom den nya lösningen.

Den nya järnvägspendeln sattes i trafik under den gångna helgen, och kommer att ankomma i hamnen varje vecka framöver. Det 500 meter långa tåget kommer lastat med 72 containers (TEU*) skogsprodukter från Piteå, primärt avsedda för de asiatiska marknaderna.

På årsbasis rör det sig om över 3500 TEU skogsprodukter som tidigare skeppats från Piteå genom Östersjön på mindre feederfartyg för omlastning i centraleuropeiska hamnar.

Med den nya järnvägslösningen till Göteborg sparas både ansenliga mängder tid och koldioxid. I kombination med Göteborgs hamns frekventa feedertrafik och direkttrafik till Asien kan transporttiden minska med fem till sju dagar, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar med 87 procent** jämfört med tidigare upplägg.

Tågoperatören för den nya pendeln är CFL Cargo Sverige som opererar flera av de 25 järnvägspendlar som knyter ihop Göteborgs hamn med övriga Skandinavien.

– Göteborgs hamn är en stor destination för oss sedan många år och det är jätteroligt att nu kunna utöka med ytterligare ny och långväga trafik, säger Mikael Nyman, Senior Sales Manager på CFL Cargo Sverige.

Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på containerterminalen i Göteborgs hamn som driftas av APM Terminals. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.

* En TEU motsvarar en tjugofotscontainer.
** Källa: IVL, Svenska Miljöinstitutet. En tidigare uppgift gav 83%, vilket var ett korrekturfel. Den riktiga siffran är 87%.

Fler nyheter

newspage.MainImageAlt

Göteborgs Hamn utnämnd som en excellent och jämställd arbetsgivare

Läs hela artikeln
newspage.MainImageAlt

Nordens första ladd- och vätgasstation för tung trafik byggs i Göteborgs Hamn

Läs hela artikeln
newspage.MainImageAlt

Klart: Göteborgs Hamns Energihamn elansluter tankfartyg från 2023

Läs hela artikeln