Göteborgs Hamn AB - Startsida

Ny fartygslinje i Göteborg – ny koppling till Norge och Polen

10:34 - 27 nov 2020 / Pressmeddelande

Vid årsskiftet startar en ny fartygslinje som knyter Göteborg till det industritäta norska västlandet via hamnarna i Stavanger, Bergen, Sunndal och Ålesund. Linjen når också polska Swinoujscie, som i sin tur ger ytterligare alternativ i handeln med Centraleuropa. Linjen kommer att trafikera Göteborg varje vecka.

Logents terminal i Göteborgs hamn närmast i bild . Här kommer den nya trafiken att anlöpa från årsskiftet. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Bakom den nya trafiken står det norska rederiet Sea-Cargo, med huvudkontor på den norska västkusten.

– Den här linjen är en unik satsning med många ben att stå på vad gäller volymunderlag. Vi har en industriell volym i botten som gör satsningen möjlig och vi har fått ett överväldigande gensvar från marknaden. Nu ser vi fram emot att koppla upp mot Göteborgs hamns linjenät och komma igång med trafiken, säger Tore Knudsen, Director Shipping Division på Sea-Cargo.

I samband med trafikstarten väljer Sea-Cargo också att starta kontor i Göteborgs hamn för att komma närmare verksamheten.

Satsar på kortsjötrafik
Trafiken är helt ny för Göteborgs hamn, som nu kan sätta ut nya nålar på den globala linjenätskartan. Sea-Cargo är också ett nytt rederi för hamnen, med ett erbjudande som passar bra in i hamnens satsning på mer kortsjötrafik.

Sea Cargos fartyg "Bore Bay. Bild: Sea Cargo AS.

– Här pratar vi om gods som tidigare transporterat på väg i stor utsträckning, som nu fått en hållbar kortsjö-lösning. Vi är glada att kunna bredda vårt erbjudande som hamn med hjälp av en ny aktör i hamnen som skapar nya möjligheter för många, säger Jacob Minnhagen, Senior Market Development Manager på Göteborgs Hamn AB.

”One-stop-shop”
I Göteborgs hamn kommer fartygen att hanteras av Logent Ports and Terminals, som driver en av hamnens fyra roro- och bilterminaler. Traditionellt hanteras självgående stora och små fordon samt projekt- och enhetslaster i terminalen, något som förstås även det står till Sea-Cargos och dess kunders förfogande.

Med den nya trafiken ser man också möjlighet till att ytterligare höja värdet av terminalen som en ”one-stop-shop” för såväl korta som långa rutter i hela världen, menar Richard Hjertquist, Site Manager på Logent Ports and Terminals i Göteborg:

– För vår del innebär den nya linjen stora möjligheter att erbjuda mer än bara stuveritjänster till rederiet. Vår Container Freight Station hanterar gods såväl med gaffeltruck som lyfttruck och kompletterar på så sätt sjötransporten med lagerhållning för import- och exportgods. Med färre hanteringar och möjlighet till dedikerade för- och vidaretransporter med bil eller tåg minskar risken för skador såväl som belastning på både miljö och infrastruktur.

Tidtabell

Ålesund**

Sunndal

Måndag

Tidtabellen kan komma att ändras.
* Via omlastning.
** Vid behov.