Göteborgs Hamn AB - Startsida

Ny direktlinje kopplar Göteborgs hamn till Sydafrika och Oceanien

09:45 - 12 mar 2021 / Pressmeddelande

Från och med den 12 mars har Göteborgs hamn regelbunden direkttrafik till Sydafrika och Oceanien. Det är det norska rederiet Höegh Autoliners som startar upp den nya linjen som kommer att avgå från Göteborgs hamn varannan vecka.

Tillsammans med sina systerfartyg är Höegh Trigger världens största fartyg av sin typ. Flera av fartygen i den så kallade Horizon-klassen kommer nu att trafikera Göteborgs hamn regelbundet. Bild: Höegh Autoliners.

– Den här direkttrafiken är ett viktigt nytillskott för industrin som verkligen öppnar upp nya möjligheter. Oceanien och Sydafrika är viktiga marknader för fordonsindustrin, och inte minst för de svenska verkstads- och anläggningsindustrierna. Trafiken innebär en tillspetsning av Göteborgs hamns totalerbjudande som är väldigt positiv, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB.

Direktlinjer är viktiga för industrin eftersom godset inte behöver lastas om under transporten till sin slutdestination. Det gör att godset kommer fram på ett snabbt, tillförlitligt och kostnadseffektivt sätt, med minsta möjliga miljöpåverkan.

Nu kan alltså Sydafrika och Oceanien läggas till på hamnens direktlinjekarta. Den nya linjen kommer att trafikera Göteborgs hamn varannan vecka med start den 12 mars. Vid slutdestinationen Auckland i Nya Zeeland vänder fartyget tillbaka till Göteborg – då via hamnar i östra Asien. Det innebär i sin tur nya, utökade möjligheter för svenska importkunder att skeppa gods till Sverige och Skandinavien. Med de nya anlöpen kan godset också ansluta till andra globala marknader via hamnar på kontinenten.

Störst i klassen
Höegh Autoliners opererar idag världens största PCTC-fartyg* med kapacitet på motsvarande 8,500 bilar. Fartygen har 14 våningar med en total yta på över 70 000 kvadratmeter – motsvarande cirka 13 fullstora fotbollsplaner. Från Göteborg förväntas dessa fartyg frakta gods som personbilar, tyngre fordon och anläggningsmaskiner. Även projektlaster som exempelvis generatorer, stationära industrimaskiner eller annat väldigt skrymmande gods av udda sort kommer att kunna hanteras.

– Vi jobbar tätt med våra kunder för att kunna erbjuda hållbara transporter och vi är glada att nu kunna starta en utvecklad service i Göteborg som tillgodoser behov i godsflödet till och från Sverige, för fordonsindustrin såväl som high-and-heavy- industrin, säger Oskar Orstadius, Chief Sales Officer på Höegh Autoliners.

Höeghs fartyg kommer att anlöpa Göteborgs hamns transoceana bil- och roroterminal, och det är terminaloperatören Logent Ports and terminals som kommer att sköta godshanteringen. Scandinavian Shipping Logistics är linjeagent för Höegh Autoliners i Sverige.

Fakta:
Följande hamnar trafikeras med Höeghs nya direktlinje:
Export: Göteborg – Durban – Port Elizabeth – Maputo – Port Louis – Tamatawe – Fremantle – Port Kembla (Sydney) – Brisbane – Melbourne – Auckland

Import: Till Göteborg via hamnar i bland annat Japan, Korea och Kina.

*Pure Car and Truck Carrier.

Fler nyheter

newspage.MainImageAlt

Göteborgs hamn redo för brexit

Läs hela artikeln
newspage.MainImageAlt

Ny fartygslinje i Göteborg – ny koppling till Norge och Polen

Läs hela artikeln
newspage.MainImageAlt

400 år av hållbarhet sammanfattas i ”Hållbar Hamn”

Läs hela artikeln