Ny containerlinje till Göteborgs hamn

10:23 - 18 aug 2020 / Pressmeddelande

Den 31 juli startade rederiet CMA CGM en ny containerlinje som kopplar ihop Göteborgs hamn med Hamburgs hamn och resten av världen. Den nya servicen anlöper Göteborg varje fredag och trafikeras initialt av ett fartyg med kapacitet på drygt 1000 tjugofotscontainers (TEU).

CMA CGM:s fartyg Aries J i Göteborgs hamns hamninlopp. Bild: Göteborgs Hamn AB.

– CMA CGM är ett expansivt rederi och detta är ett steg i vår fortsatt offensiva strategi på Sverigemarknaden. Genom servicen förbättrar vi ytterligare möjligheten för svensk industri att koppla upp på vårt stora globala linjenätverk, säger Linus Ljungmark, Skandinavienchef på CMA CGM.

Servicen går under namnet ”Scandinavian Shuttle Service” och avgår från Göteborgs hamn varje fredag, med ankomst till Hamburgs hamn nästkommande söndag/måndag. Initialt är det fartyget Aries J med en kapacitet på drygt 1000 TEU som trafikerar slingan.

– Det är väldigt roligt att CMA CGM fortsätter satsa offensivt och vi är förstås extra glada över att man väljer att satsa på Göteborgs hamn. Vi får en ny linje till hamnen som breddar utbudet ytterligare och som ger det svenska näringslivet nya möjligheter att nå sina globala marknader, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB.

CMA CGM är ett av världens största containerrederier och ingår även i rederialliansen Ocean Alliance tillsammans med rederierna Cosco, Evergreen och OOCL.

För mer information, kontakta Stefan Strömberg, presskontakt Göteborgs Hamn AB, på 070-436 01 51 eller via stefan.stromberg@portgot.se