Ny anläggningschef på Göteborgs Hamn AB

10:08 - 18 jun 2018 / Pressmeddelande

Erik Hallgren, för närvarande senior rådgivare på Trafikverket, kommer att börja på Göteborgs Hamn AB i rollen som Vice President Infrastructure. Som infrastrukturchef kommer Erik att ansvara för byggnation, utveckling och förvaltning av hamnens anläggningar.

Erik Hallgren blir en nyckelperson för att ge Göteborgs hamn har rätt infrastrukturella förutsättningar.

Göteborgs hamn är Skandinaviens största hamn och en mittpunkt för Sveriges infrastruktur. Hamnen är porten till världen för stora delar av svenskt näringsliv och anlöps dagligen av världshavens största fartyg. Det kräver att infrastrukturen håller världsklass.

”Jag ser verkligen fram emot att börja arbeta på Göteborgs Hamn AB. Att arbeta med infrastrukturen och anläggningarna i Skandinaviens största hamn känns både lockande och utmanande! Kombinationen av samhällsnyttig och konkurrensutsatt verksamhet är också väldigt spännande och stimulerande. Min ambition är att Göteborgs hamn skall ha en infrastruktur som stärker hamnens konkurrenskraft och utveckling både i det korta och långa perspektivet”, säger Erik Hallgren.

”Det är verkligen glädjande att Erik har valt att komma till oss. Hans långa och breda erfarenhet inom både infrastrukturprojekt och fastighetsutveckling är en väldigt bra kombination för rollen som anläggningschef hos oss. Med de mångmiljardinvesteringar som vi har framför oss de kommande åren, med allt från nya terminalprojekt till den stora farledsfördjupningen, kommer det krävas den spetskompetens som Erik nu tillför. Vi ser fram emot när Erik nu inom kort börjar hos oss”, säger Magnus Kårestedt, VD på Göteborgs Hamn AB.

Fakta Göteborgs hamn:
Göteborg hamn är Nordens största hamn. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs hamn och cirka hälften av all containertrafik. Göteborgs hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.

För mer information, kontakta Stefan Strömberg, presskontakt Göteborgs Hamn AB, på 070-436 01 51 eller via stefan.stromberg@portgot.se