Historiska Amerikaterminalen återinvigd och klar

16:22 - 10 apr 2018 / Pressmeddelande

För över hundra år sedan avseglade Svenska Amerika Liniens första fartyg från Göteborg. Det var härifrån stora oceanångare avgick till New York från 1915 och långt in på 70-talet. Idag återuppstod den anrika Amerikaterminalen för att återigen kunna välkomna internationella kryssningsresenärer till Göteborg.

Nu har Göteborg fått ett nytt, centralt kryssningsläge vid Stigbergskajen i Masthugget. Arbetet med att färdigställa terminalen pågick ända in på invigningsdagens morgon och nu inväntas säsongens första kryssningsfartyg – det 193 meter långa AIDAcara som anländer den 13 april.

AIDAcaras 1200 passagerare kommer då att möta den nya terminalen med det nygamla namnet Amerikaterminalen som ersätter det tidigare kryssningsläget i Frihamnen. Frihamnsytan ska användas för stadsutveckling och avvecklades som kryssningsläge under 2017.

– Men det är ingenting vi gråter över, tvärtom. Stigbergskajen är på många sätt ett ännu bättre läge, samtidigt som vi fått chansen att bygga moderna faciliteter med allt som en kryssningsterminal behöver 2018. Både terminalen och det kringliggande området har en historia som sticker ut och det känns roligt att kunna knyta an till Amerikaterminalens historik, säger Jill Söderwall, affärsområdeschef för kryssning på Göteborgs Hamn AB.

Greta Garbo frekvent resenär
Anlöpen av M/S Gripsholm, Drottningholm, Stockholm och Kungsholm var under många år en folkfest och samlade stora folksamlingar vid Stigbergskajen och göteborgarna mötte upp med banderoller och flaggor. En känd resenär var Greta Garbo som utvandrade 1925, och som också fått en egen trappa döpt efter sig i Amerikaskjulet. Så småningom blev Svenska Amerika Linien ett av världens ledande kryssningsrederier med en mycket exklusiv kundkrets. Trafiken upphörde 1975.

Amerikaterminalen kommer att ta emot 20 kryssningsfartyg under 2018.

Därefter har byggnaden mest använts som kontor –  idag bland annat av Göteborgs Hamn AB. En del av Amerikaskjulet har nu alltså gjorts om till kryssningsterminal med turistinformation, souvenirbutik och andra faciliteter. Där kan kryssningsresenärerna antingen dröja kvar en stund för att ta del av information från guider och det fria wifi:et eller bege sig direkt ut på stan från det centrala läget och ta sig an allt vad staden har att erbjuda.

Centralt, eftertraktat läge
Maximal längd och höjd för anlöpande fartyg vid den nya terminalen blir 225 respektive 45 meter. Det innebär att de största fartygen, 23 av totalt 43 fartyg för 2018, även fortsättningsvis lägger till i hamnens kryssningslägen i ytterhamnarna.

– De större fartygen är vana vid att lägga till längre ut i hamnarna, precis som de gör här i Göteborg. Men de något mindre kryssningsfartygen, ofta de som riktar sig till en exklusivare kundgrupp, vill gärna hitta centrala lägen. Det kan vi erbjuda i och med Amerikaterminalen, säger Jill Söderwall.

Totalt kommer över 60 000 kryssningsresenärer till Göteborg under 2018. Dessa beräknas lägga cirka 30 miljoner kronor på konsumtion i staden.

Fakta: Amerikaterminalen och kryssningssäsongen 2018
Maximal fartygslängd: 225 m
Maxhöjd för fartyg: 45 m
Byggtid: 8 månader
Kostnad: Drygt 14 milj. kr.
Totalt antal anlöp: 43
Antal passagerare: 60 000
…som konsumerar för: cirka 30 milj. kr.
Första anlöp: AidaCara, 13 april
Sista anlöp: Albatros, 14 december
Störst: Norwegian Breakaway, 326 meter och 4000 passagerare (3 oktober, Skandiahamnen)