Göteborgs Hamn AB - Startsida

Göteborgs hamn tilldelas prestigefyllt miljöpris

14:50 - 02 dec 2022 / Pressmeddelande

Det internationella miljöpriset Energy Globe Award går i år till Göteborgs hamn för utvecklingen av hamnens järnvägsnätverk Railport Scandinavia. Ett arbete som ger en årlig koldioxidreduktion på 60 000 ton.

Prisutdelningen ägde rum ombord på hamnens inspektionsfartyg MS Hamnen. Dr. Martin Glatz delade ut priset som mottogs av Antti Laakso för hamnens räkning. Bild: Göteborgs Hamn AB.

– Det är en långsiktig och högprioriterad satsning som vi jobbat målmedvetet med i över 20 år nu. Det är jätteroligt att arbetet uppmärksammas, även om det viktigaste kvittot är att systemet fortsätter växa i ökande takt, säger Antti Laakso, Senior Logistics Development Manager på Göteborgs Hamn AB.

Railport Scandinavia är Göteborgs hamns järnvägsnätverk som idag kopplar ihop Göteborgs hamn med 30 inlandsterminaler på orter runt om i Sverige och Norge via 80 avgångar varje vecka.

Under 2021 tog 458 000 containrar (TEU*) tåget mellan Göteborgs hamn och någon av de anslutna inlandsterminalerna, vilket är en ökning med nio procent jämfört med 2020. I Göteborg hanteras majoriteten av containervolymerna i containerterminalen som driftas av APM Terminals. Under 2022 har ytterligare tågpendlar introducerats samtidigt som det befintliga systemet ökat i volym och fått tätare avgångar. Totalt ligger Railport Scandinavias tillväxttakt på 13 procent så här långt i år.

Kundnytta ger klimatnytta
Framgångsreceptet är enligt Antti Laakso att hela tiden jobba aktivt med att skapa konkurrenskraft i systemet som ska vara pålitligt och kostnadseffektivt, ha stor kapacitet och hög frekvens till många destinationer och driftas av kompetenta tåg- och terminaloperatörer.

– Vi ser att ju större attraktionskraft Railport Scandinavia har för våra kunder, desto större blir överflyttningstakten av gods från väg till järnväg. Det i sin tur leder till ytterligare reduktion av koldioxidutsläpp, säger Antti Laakso.

I det långa perspektivet har andelen järnvägsburen containertrafik ökat från 20 till 60 procent sedan Railport Scandinavia-satsningen drogs i gång för över 20 år sedan. Det är en andel som få andra internationella storhamnar når upp till. Enligt hamnens egna uträkningar reduceras de hamnrelaterade utsläppen med över 60 000 ton koldioxid per år genom den överflytt från väg till järnväg som Railport Scandinavia bidrar till.

2500 tävlingsbidrag från 180 länder
Energy Globe Award är ett internationellt miljöpris med säte i Wien. Priset har delats ut sedan 1999 och med över 2500 tävlingsbidrag från 180 länder är det ett av världens mest prestigefyllda miljöpriser idag. Juryn leds av Indiens tidigare miljöminister Maneka Gandhi och består av en expertpanel med representanter från bland annat FN och European Renewable Energy Council (EREC).

Göteborgs Hamn AB har vunnit utmärkelsen en gång tidigare. Det var för tio år sedan då hamnen prisades för arbetet med elanslutning av fartyg.

Utdrag ur juryns motivering:
The highly efficient railway network of Railport Scandinavia connects inland terminals throughout Sweden and Norway with the Port of Gothenburg. Rail shuttles are a sustainable, cost efficient, long-term solution that ensures, large volumes of freight can reach end-customers rapidly and efficiently. The Railport Scandinavia concept lowers carbon dioxide emissions by up to 60 000 tons of per year by moving goods from road to rail and this helps to protect the environment.

*TEU = Motsvarande en tjugofotscontainer.