Göteborgs Hamn AB nominerade till internationellt miljöpris

14:27 - 27 feb 2017 / Pressmeddelande

Göteborgs Hamn AB är nominerade till ”GREEN4SEA Excellence Award 2017” för sitt miljöarbete. Vinnaren röstas fram av allmänheten.

Göteborgs Hamn AB är nominerad för sitt arbete med att minska sjöfartens miljöpåverkan och bidra till att skapa hållbara transporter.

Göteborgs Hamn AB är en av fem nominerade som tävlar om det internationella miljöpriset ”GREEN4SEA Excellence Award 2017”. Hamnen är nominerad för sitt arbete med att minska sjöfartens miljöpåverkan och bidra till att skapa hållbara transporter.

—     En av våra största utmaningar är att kombinera en ökad tillväxt med en så liten miljöpåverkan som möjligt. Därför är det naturligtvis roligt när vårt miljöarbete uppmärksammas i internationella sammanhang. Vi hoppas att det kan uppmuntra och inspirera andra att göra liknande insatser, säger Edvard Molitor, miljöchef på Göteborgs Hamn AB.

Edvard Molitor, miljöchef på Göteborgs Hamn AB.

I nomineringen lyfts flera av hamnens miljöinitiativ fram. Bland annat regelverk för bunkring av flytande naturgas (LNG), insatser för att främja närområdets djur- och naturliv, miljörabatt i hamntaxan och elanslutning av fartyg vid kaj.

Vinnaren röstas fram av allmänheten och belönas med en statyett, som delas ut vid en ceremoni i Aten den 4 april.

De övriga nominerade i kategorin ”Excellence” är ESPO, IHMA, Intertanko och Martecma.

Bakom priset står GREEN4SEA, en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att skapa en mer miljövänlig sjöfart. Genom GREEN4SEA Awards vill de uppmärksamma företag inom sjöfartsnäringen som bidragit till att säkra en miljömässigt hållbar utveckling inom sjöfarten. GREEN4SEA Awards hölls för första gången 2016. Förra årets vinnare i kategorin ”Excellence” var rederiet Capital Ship Management Corporation.

Tycker du att Göteborgs Hamn gör bra saker för miljön? Rösta här.

(Scrolla en bit ner på sidan till Excellence Awards. Klicka på ”Start”, scrolla ner till Port of Gothenburg, klicka på logotypen och klicka på ”Continue”. Tack för din röst!)