Göteborgs Hamn AB lanserar ”Bunkringsappen”

08:49 - 08 apr 2019 / Pressmeddelande

I förra veckan lanserade Göteborgs Hamn AB en ny digital lösning som gör fartygsbunkring effektivare och enklare i Energihamnen. Den nya applikationen heter ”Bunkringsappen” och är en av de första i världen med den funktionalitet som appen har.

Bild på en mobiltelefon med "bunkerappen" igång.
"Bunkringsappen" lanserades i förra veckan och gör bunkringsoperationer enklare och effektivare i Göteborgs hamns energihamn. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Göteborgs hamns energihamn är Nordens största allmänna energihamn med över 2500 fartygsanlöp och hantering av över 23 miljoner ton energiprodukter varje år. Energihamnen är också Sveriges största bunkerhubb, och en av de större i världen. Nu har Energihamnen tagit fram en ny applikation, ”Bunkringsappen” som gör de många bunkringsoperationerna enklare och effektivare för aktörerna i hamnen.

Appen är tillgänglig för alla bunkeraktörer i Energihamnen, som numera kan göra bunkringsanmälningar inför bunkringar direkt i appen istället för via mail och telefon. I appen visas också tillgängliga upphämtningsplatser av fartygsbränsle som hämtas av bunkerfartyg.

Appen samlar också statistik över bunkeroperationer som underlättar arbetet för Sjöfartsverkets VTS (Vessel Traffic Service) och andra berörda aktörer i hamnen. I korthet är tanken med appen att förenkla för bunkeraktörerna att planera och utföra sina operationer på ett effektivt sätt.

Utveckling i samarbete med användarna
I januari påbörjades en testperiod med ett fåtal användare som bidragit med värdefull input inför den officiella utrullningen som startade förra veckan. Bunkerbolaget Bunker One var ett av de deltagande bolagen som nu också använder appen i det dagliga arbetet.

– Totalt sett tycker jag att appen fungerar väldigt bra redan nu, dock behöver anmälningsfunktionen till Kustbevakningen och VTS bli mer användarvänlig. Men det fungerar riktigt bra att boka kajer och kajöversikten innebär att vi kan ha bättre framförhållning, vilket hjälper oss i det dagliga arbetet, säger Karolina Skoglund, bunkeroperatör på Bunker One.

Skarvikshamnen i Energihamnen. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Färre mellanhänder
Appen har också fördelar för Energihamnens egna säkerhetssamordnare som sparar tid genom att inte längre behöver agera mellanhand mellan olika aktörer. Nu räcker det med att man verifierar processen efter att bunkeraktörerna självständigt administrerat kajbokningarna.

– Vi är säkra på att vi med hjälp av appen kommer att öka effektiviteten och maximera nyttjandet av våra bunkerkajer. Men vi vill påpeka att appen inte är tänkt helt ersätta den dagliga kontakten med våra kunder då det fortfarande är en viktig del i relationen, säger Dan-Erik Andersson, operativ chef i Energihamnen.

Led i digital utveckling
Bunkerappen är ytterligare ett led i arbetet för en ökad digitalisering- och automatisering av arbetet i Energihamnen. Ett tidigare exempel på utvecklingen är det nya digitala processkontrollsystemet som effektiviserat pumpningar genom Energihamnens omfattande rörledningssystem, och just nu pågår utveckling av digitaliserade arbetstillstånd som kommer att effektivisera samordningen av arbeten i Energihamnen.

För mer information, kontakta Stefan Strömberg, presskontakt Göteborgs Hamn AB, på 070-436 01 51 eller via stefan.stromberg@portgot.se