Göteborgs Hamn AB - Startsida

Godstågspendlar till och från Göteborgs hamn får fossilfria last mile-transporter

10:49 - 10 nov 2021 / Pressmeddelande

Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping är några av Sveriges viktigaste noder för svensk varudistribution. Orternas viktigaste koppling till kontinenten är godstågspendlarna till Göteborgs hamn med totalt 19 avgångar i veckan. Godset på pendlarna transporteras på lastbil mellan terminalerna och lokala lager och logistikcentraler. Sedan den 5 november är dessa transporter fossilfria.

I Göteborgs hamn byter cirka 450 000 containrar transportslag mellan tåg och fartyg varje år - oftast i containerterminalen som drivs av APM Terminals. Bild: Göteborgs Hamn AB.

GDL Sjöcontainer hanterar transporterna av godstågpendlarna i Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping som med 19 avgångar tillsammans tar cirka 1500 tjugofotscontainers (TEU) till och från Göteborgs hamn varje vecka. Sedan den 5 november drivs bolagets samtliga lastbilar som sköter transporter mellan terminal och närliggande lager och distributionscentraler helt på det förnybara bränslet HVO100.

– Det betyder att vi kör fossilfritt till kombiterminalerna för att därefter uppnå en CO2-besparing av last mile-transporten på ca 90 %, säger Mikael Andersson, VD på GDL Sjöcontainer AB.

Därtill drivs numera även de truckar som lyfter godset mellan tåg och lastbil på kombiterminalerna på HVO100, vilket innebär ytterligare minskning av partikel- och koldioxidutsläpp.

Användningen av tåg på sträckorna till och från Göteborg i kombination med GDL:s fossilfria utkörning ger en besparing av cirka 18 000 ton CO2 på årsbasis. Detta jämfört med om transporterna skulle göras med lastbilar drivna på konventionell diesel.*

När man isolerar nytillskottet i systemet – lokala utkörningar och terminaltruckar drivna på HVO100 – innebär det minskade klimatutsläpp med drygt 2500 ton per år.

Järnvägen växer i hela Sverige
Utöver Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping består Göteborgs hamns järnvägsnätverk Railport Scandinavia av ytterligare ett 30-tal terminaler på orter runt om i Sverige. De trafikeras av 70 avgångar till och från Göteborgs Hamn varje vecka.

– Järnvägen är svårslagen när man väger samman miljö, ekonomi, kapacitet och tillförlitlighet. I kombination med samverkande järnvägs- och terminaloperatörer, varuägare och andra i och kring hamnen är de framgångsfaktorer som gjort att järnvägen kunnat växa kraftigt länge, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB.

Sedan 2000-talet har andelen containergods som transporteras på järnväg till eller från hamnen ökat från 20 till mer än 60 procent. Det är en siffra som sticker ut rejält i internationella jämförelser, och en utveckling som fortgår. Under årets tredje kvartal ökade järnvägsvolymerna med 12 procent i hamnen.

– Klimat och miljö är avgörande faktorer när man skapar logistikupplägg idag. Med det i åtanke är vi väldigt glada att aktörer som GDL fortsätter att utveckla konceptet kring järnvägen som det klimatsmarta alternativet för inlandstransporter, säger Claes Sundmark.

Fakta: HVO100
HVO100 är ett förnybart dieselbränsle som passar i både små och stora dieselmotorer utan anpassning. Råvaran består av rest- och avfallsprodukter. HVO100 framställs genom att råvaran behandlas med vätgas och bildar en syntetisk diesel.

 

* Siffror framtagna av IVL Svenska Miljöinstitutet.

Fler nyheter

newspage.MainImageAlt

Klart: Göteborgs Hamns Energihamn elansluter tankfartyg från 2023

Läs hela artikeln
newspage.MainImageAlt

Göteborgs hamn tar hjälp av Allberth för smarta anlöp

Läs hela artikeln
newspage.MainImageAlt

Transportjättarna går ihop för att göra Nordens största hamn fossilfri

Läs hela artikeln