Göteborgs Hamn AB - Startsida

Containertransporter koncentreras alltmer till Göteborgs hamn

07:02 - 05 apr 2022 / Pressmeddelande

Svenska containertransporter koncentreras alltmer till Nordens största hamn – det visar nyligen publicerad statistik från Trafikanalys och Transportföretagen Hamn. Göteborgs hamns marknadsandel av containerfrakterna till eller från svenska hamnar ökade med tre procentenheter under 2021. Hamnen växte även i förhållande de största hamnarna i Europa.

Xpress Feeders nya linje som började trafikera hamnen i november var en av flera faktorer som bidrog till hamnens ökade marknadsandel. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Göteborgs hamn är Sveriges och Nordens största hamn – i särklass så när det gäller containerfrakter. Göteborgs hamn hanterade 828 000 containrar under 2021. Det är tre gånger fler containers än Helsingborgs hamn som är tvåa på listan och hela fem gånger fler än trean, Gävle hamn. Och under året som gick växte Göteborgs hamn ytterligare i förhållande till övriga hamnar i Sverige.

– Det här är ett kvitto på hamnens växande förtroende på marknaden. Trots globala störningar de senaste åren har vi lyckats hålla godsnavet öppet utan avbrott och förhållandevis fritt från påverkan. Vi har också en närmast perfekt balans mellan import och export vilket varit en stor fördel när containerbristen varit ett faktum, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.

Järnvägen viktig faktor
Allt fler varuägare väljer alltså Göteborgs hamn för sina containertransporter, och det oavsett var i landet man befinner sig. Enligt Elvir Dzanic är hamnens fortsatt växande järnvägssystem Railport Scandinavia en viktig anledning. Med frekventa, tillförlitliga och klimatsmarta järnvägstransporter till och från hamnen sparas tid och pengar samtidigt som klimatavtrycket minskar.

– Systemet har byggts ut successivt med fler avgångar, nya inlandsterminaler och destinationer. Det är en följd av en stark vilja hos järnvägsaktörer runt om i landet att svara upp till marknadens efterfrågan och satsa, säger Elvir Dzanic.

Tillväxten på järnväg i Göteborgs hamn resulterade i totalt 458 000 containrar transporterade på järnväg under 2021, vilket är det högsta antalet i hamnen någonsin.

Växer i förhållande till Sverige och Europa
Göteborgs hamns marknadsandel ökade från 48 till 51 procent i Sverige under 2021, och det är fjärde året i rad som hamnen ser en ökning. I Göteborgs hamn är det terminaloperatören APM Terminals som hanterar huvuddelen av containervolymerna.

– Supply chain är fortsatt under stor press och läget är utmanande. Att många vänder sig till APM Terminals i Göteborgs hamn är naturligtvis glädjande och vi på APM Terminals arbetar intensivt och kontinuerligt med att öka vår kapacitet och flexibilitet för att möta den ständigt stigande efterfrågan på logistiklösningar, säger Dennis Lenthe Olesen, VD på APM Terminals Nordic.

Hamnen växer också i relation till de största hamnarna i Europa. Medan de fem största hamnarna ökade med i snitt fem procent, ökade Göteborgs hamn med sju procent i hanterad containervolym.

Ny sjö- och järnvägstrafik i Göteborgs hamn under 2021 i urval:
Sea-Cargo startar ny koppling till Norge och Polen
Hoegh trafikerar Sydafrika och Oceanien med ny direktlinje
Wallenius Wilhelmsen lägger till fler destinationer och ökar frekvensen på Göteborg
Xpress Feeders startar ny veckotrafik på Hamburg
Ny tågpendel till Piteå