Göteborgs Hamn AB - Startsida

Branden i Älvsborgshamnen släckt – räddningsinsats avslutad

16:44 - 25 jun 2020 / Pressmeddelande

Vid 16-tiden på onsdagseftermiddagen utbröt en brand i Älvsborgshamnen i Göteborgs hamn. Räddningstjänst larmades snabbt till platsen och omfattningen av branden kunde begränsas till cirka 20 trailers (lastbilssläp). Branden släcktes under kvällen och räddningsinsatsen avslutades av Räddningstjänsten vid 16-tiden på torsdagseftermiddagen. Inga personer kom till skada.

Älvsborgshamnen i Göteborgs hamn. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Även om brandens omfattning var begränsad till ett mindre område på terminalen uppfattades den av allmänheten från långt avstånd. Det berodde på den mörka rök som bildades i samband med att bland annat gummi från trailrarnas däck och kapell brann. Inget farligt gods tog eld i branden.

I nuläget är ett ungefär 50 gånger 50 meter stort område avspärrat på terminalen där Räddningstjänst håller på att avsluta sitt eftersläckningsarbete. Polisen misstänker inget brott i samband med branden.

– Vi har startat en intern utredning kring vad som orsakade branden och för att reda ut den exakta skadebilden på godset. Efter omständigheterna är vi lättade att inga människor kommit till skada och nöjda med att våra rutiner fungerat till punkt och pricka, säger Björn Wånge, VD på Gothenburg Roro Terminal som sköter driften av terminalen.

Under brandförloppet kunde terminalens personal bistå Räddningstjänsten med att flytta kringliggande gods, vilket bidrog till att branden inte spreds ytterligare på terminalen.

– Vi fick bra hjälp på plats och vi har haft en god samverkan med terminalen under insatsen. Vi fick snabb kontakt och hjälp med att skapa brandgator på platsen. Efter att vi lämnat återstår nu för terminalen att se över återställandet av området och ta hand om brandrester och släckvatten, säger Svante Karlsson, insatschef på Räddningstjänsten.

Fartyg kunde anlöpa under brandkvällen
Fartyget Primula Seaways var planerat att anlöpa hamnen klockan 21 under onsdagskvällen. Branden var då under så pass kontroll att fartyget kunde anlöpa riskfritt. Fartyget kunde också hanteras från kaj av terminalens personal, som succesivt kunde gå tillbaka till normal terminalverksamhet under kvällen.

På den intilliggande containerterminalen pausade APM Terminals produktionen i knappt två timmar, men kunde återuppta verksamheten redan vid 18-tiden på onsdagen. I övrigt påverkade inte branden någon annan verksamhet i hamnen, som i nuläget fungerar normalt i alla delar.

För mer information, kontakta Stefan Strömberg, presskontakt Göteborgs Hamn AB, på 070-436 01 51 eller via stefan.stromberg@portgot.se