Göteborgs Hamn AB - Startsida

Årets första kryssningspassagerare i Göteborg landstiger i en bubbla

23:35 - 17 jun 2021 / Pressmeddelande

På fredag går årets första kryssningfartyg till kaj i Göteborgs Hamn. För första gången i år får nu cirka 700 passagerare går i land i Arendal i Göteborg – men under mycket kontrollerade former. – Även när passagerarna går i land kommer de att hållas i fartygets bubbla, säger Martin Meriwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn AB.

AIDA-fartygen är några av de mest frekventa kryssningsfartygen i Göteborgs Hamn. Har AIDAluna i Arendal vid ett tidigare tillfälle. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Kryssningssäsongen öppnar steg för steg i Göteborg. Förra helgen kom det första kryssningsfartyget till Göteborgs Hamn, dock utan att lägga till vid kaj. Den gången fick passagerarna stanna ombord och avnjuta de sevärdheter som kan upplevas från fartyget – som skärgården, Älvsborgs fästning och Göteborgs hamninlopp.

När fartyget AIDAsol anlöper kryssningsterminalen i Arendal i Göteborgs hamns ytterhamnar blir det årets första anlöp där passagerare får gå i land. Dock kommer inte resenärerna att få uppleva Göteborg på egen hand, utan endast genom rederiets egna, organiserade turer.

– Man kommer erbjuda rena buss-sightseeingturer med 50 procent beläggning, och ett antal vandrings- och cykelturer i området. Gästerna lyder också under samma inreserestriktioner som övriga turister i Sverige, vilket innebär att de i dagsläget måste uppvisa ett negativt covid-test för Gränspolisen innan de kliver i land, säger Martin Meriwall.

Utöver detta har fartygen rigorösa hälsoprotokoll, omfattande testkapacitet och karantänsmöjligheter ombord, samtidigt som Göteborgs Hamn har löpande samarbete och dialog med berörda myndigheter.

– Vi har anpassat terminalen och flödet av gästerna i samråd med både rederier och myndigheter för att säkerställa gott om utrymme och för att undvika trängsel i terminalen. Det ligger väldigt mycket planering bakom detta, säger Martin Meriwall.

AIDAsol kommer till Göteborg med cirka 700 passagerare vilket motsvarar ungefär hälften av fartygets kapacitet. Detta för att skapa förutsättningar för social distansering ombord. Fartyget kommer in till Arendal 07:30 från Kiel och lämnar klockan 17:00 för avresa tillbaka till Kiel.

Redan den 20 juni kommer fartyget Mein Schiff 6 tillbaka till Göteborg efter förra veckans besök. Den här gången kommer dock fartygets passagerare att få gå iland. Då under likande förutsättningar som passagerarna på AIDAsol – man stannar i fartygets bubbla. Mein Shiff 6 kommer då att ha cirka 1000 passagerare ombord.

– Det är fantastiskt kul att vi äntligen kan komma i gång med kryssningssäsongen och sakta men säkert erbjuda utländska besökare möjlighet att besöka vår stad. Förhoppningsvis kan detta också sända positiva signaler till besöksnäringen att de utländska besökarna börjar hitta tillbaka, säger Martin Meriwall

Totalt är cirka 60 kryssningsfartyg planerade att anlöpa Göteborgs Hamn under resten av 2021.