Volvo Ocean Race närmar sig Göteborgs hamn

09:35 - 11 maj 2018 / Nyhet

Nu är tävlingen i sitt slutskede och båtarna i Volvo Ocean Race kommer allt närmare Göteborg. Den 14 juni seglar de in i Göteborgs hamninlopp för det sista stoppet innan målgången i Haag. Under stoppet i Göteborg ställs det till med folkfest i Frihamnen och här är Göteborgs Hamn AB är en av huvudarrangörerna.

Tävlingsbåtarna utanför Älvsborgs fästning

Det här blir trettonde omgången av Volvo Ocean Race, och den fjärde gången som Göteborg är värdstad. När Göteborgs hamn välkomnade tävlingen 2015 var Göteborg målgång för seglingstävlingen men i år är staden det sista stoppet innan målgången, vilket gör att man har möjlighet att se båtarna både segla in och ut ur hamnen. Starten för avsegling kommer att ske den 21 juni och målgången sker i Haag några dagar senare.Tävlingen som kallas världens tuffaste seglingstävling har vid målgången pågått i åtta månader.

Möt oss i Stadens paviljong

Det kommer att finnas en hel del aktiviteter även för personer som inte är seglingsintresserade. På scen uppträder artister som skall passa både stora och små och det kommer att finnas mat, utställningar och prova-på aktiviteter. Även detta år kommer Göteborgs Hamn AB att ha sin monter i Göteborgs Stads paviljong tillsammans med delar av Göteborgs Stad och andra kommunala bolag. Detta är ett tillfälle att visa upp hamnen för både turister, göteborgare och en och annan beslutsfattare som kommer att finnas på plats i paviljongen.

Fokus på handelsflödet och på Kina

Vi har ett brett uppdrag inom Göteborgs Hamn AB, men under dessa dagar fokuserar vi inte på bolaget i första hand – utan på hamnuppdraget med handelsflödet i centrum. Genom vårt deltagande vill vi förmedla kunskap och förståelse för hamnens roll för näringslivet, få chans att prata om våra utvecklingsplaner samt skapa en stolthet över Göteborgs hamn hos besökarna. Vi har tagit fasta på Stadens tema för år 2018: ”Go Global - här finns hela världen och vi välkomnar hela världen” och gjort en egen tolkning av detta som går att känna i vår monter. Vår främsta fokus i årets monter ligger på Kina som ett viktigt land för utbyte av handel, både genom import och export. Genom vår monter kommer vi visa utbytet mellan Kina och Sverige som inkluderar varor som återfinns i både svenska och kinesiska hem.

Läs mer om vår medverkan i Volvo Ocean Race här