Unga visionärer skapar idéer om framtida transporter

15:48 - 01 feb 2018 / Nyhet

Framtida transporter, ett skolprojekt som anordnas av Universeum, låter elever i årskurs 7 och 8 ta fram förslag till lösningar på dagens transportproblem. På årets tävling deltog över 600 elever som presenterade kreativa och spännande lösningar på hur vi kan transportera varor och människor på ett hållbart sätt i framtiden.

Det var för sjätte året i rad som tävlingen Framtida transporter hölls på Universum. Göteborgs Hamn har varit med från starten som en av de första sponsorerna tillsammans med bland annat Chalmers. Sedan starten har tävlingen växt i storlek år för år, både vad de gäller antalet elever och sponsorer.

– Detta är ett klockrent sponsringsprojekt för oss där vi får vara med och påverka och uppmuntra elever i högstadiet att välja att bli ingenjörer, vilket är en bristkompetens även i Göteborgs Hamn. Vi når ut med vårt varumärke och får samverka med viktiga aktörer inom näringsliv och akademi, säger Susanne Hansson, sponsringsansvarig på Göteborgs Hamn AB.

Under dagen var Göteborgs Hamns monter välbesökt och eleverna kom med många nyfikna och kloka frågor, inte minst inom miljö.

– Det märks att eleverna har läst på om transporter och de flesta har bra insikt i vad hamnen gör och varför den är viktig för Göteborg och för hela Sverige. Vad som däremot överraskar eleverna är när vi visar på kartan hur stort hamnområdet är och det faktum att vi är Skandinaviens största hamn, säger Susanne Hansson.

Två tävlingsbidrag inom sjötransport och hamn Bland alla bidrag som rörde tunnelbanor, tåg och flyg stack två ut i mängden och fångade Göteborgs Hamns intresse. Det ena var Båtmanskolan 7C:s bidrag ”Delivery drone service” som erbjöd en lösning på hur gods från stora fartyg kan transporteras in mot land. Bidraget tilldelades Göteborgs Hamns hederspris av Göteborgs Hamn AB:s miljöchef Edvard Molitor.

Det andra bidraget inom sjötransport var ”Gröneborgs Hamn” från Fässbergsskolan klass 8D som även vann tävlingens andrapris. Fässbergsskolans bidrag var tätt knutet till Göteborgs Hamn och syftade till att skapa nya effektiva och miljövänliga lösningar för hamnen.

Tävlingsbidraget består av en modell av en hamnterminal med ett inneliggande fartyg med containrar och två kranar som lastar av med hjälp av två olika tekniker.

– Från början tänkte vi att kranarna skulle använda sig av kardborreband i stål, det är en effektiv metod som inte kräver någon el eller bränsle. Problemet var att lossa containerns när godset var avlastat och här lyckades vi inte komma fram till någon lösning. Därför bytte till metoden som den andra kranen använder sig av, en stark elektromagnet som automatiskt stängs av när godset är avlastat.

I modellen ingår även självkörande lastvagnar från kranområdet till logistikbyggnad, segel av solceller och vindkraftverk och solcellsdäck som skapar den el som behövs i terminaler.