Två nya hyresgäster klara för Port of Gothenburg Logistics Park

09:28 - 29 jan 2018 / Nyhet

Nya logistikfastigheter färdigställs på löpande band i Port of Gothenburg Logistics Park. Bagaren och Kocken och Storex är två exempel på hyresgäster som snart flyttar sina lagerverksamheter till det en miljon kvadratmeter stora logistikområdet alldeles intill Göteborgs Hamn.

Inom 50 mil från Port of Gothenburg Logistics Park nås tre huvudstäder och 70 procent av Skandinaviens befolkning och industri.

Bagaren och Kocken blir den första hyresgästen som flyttar in i Castellums logistikbyggnad som förväntas stå färdig i april i år. Byggnaden är 30 000 kvadratmeter och utav dessa har Bagaren och Kocken tecknat avtal på 10 000 kvadratmeter. Flytten sker så fort lokalerna står redo. Bagaren och Kocken som säljer köksredskap, köksmaskiner och designprodukter har under de senaste växt rejält, mycket tack vare e-handel. Nätbutiken blev 2017 utsedd till en av Sveriges bästa e-handlare.

– För att klara fortsatt tillväxt under de kommande åren behöver vi en flexibel och skalbar lagerlösning. Detta samtidigt som vi vill ge vår personal moderna och fräscha kontorslokaler inom 30 min restid från Göteborgs centrum. Lokalen vi nu signerat med Castellum lever upp till alla dessa krav, säger Martin Blidberg, logistikchef på Bagaren och Kocken.

Förutom lager kommer Bagaren och Kocken att upprätta en lagershop i de nya lokalerna. Här kan kunderna får tillgång till hela nätbutikens sortiment, med utlämning inom 30 minuter efter lagd order.

Första spadtagen för helt ny byggnad
Under mitten av mars i år påbörjar Prologis bygget av sin nya logistikfastighet i parken och redan nu är avtal tecknat med den första hyresgästen. Storex AB förväntas flytta in i början av 2019 då lokalerna skall vara färdigställda och kommer då att nyttja nästan 11 000 av den 25 000 kvadratmeter stora byggnaden. Lokaler kommer främst att användas för att lagra Storex varor, allt från kläder och skor till markiser och reservdelar.

– Med en större lokal kan vi säkra vår och våra kunders tillväxt och för oss var det viktigt att hitta en ny modern logistikfastighet med bra geografisk placering som innebär effektivare logistikhantering, säger Freddie Gunnarsson, VD på Storex.

Attraktivt läge lockar
Castellum och Prologis är två av fyra aktörer som tillsammans bygger upp Port of Gothenburg Logistics Park, en helt ny logistikpark i direkt anslutning till Göteborgs hamn. Med ett unikt läge vid Hisingsleden, tio minuter från Göteborgs Hamn och 15 minuter från centrum är det inte överraskande att intresset av att hyra är stort.

– Vi har sett en stabil och stark efterfrågan av logistikfastigheter i Göteborgsregionen. Fastigheten är både energisnål och är placerad i ett logistiskt nav. Dessutom med flexibilitet i expansion och närheten till Göteborgs Hamn uppfylls alla de behov som är viktiga för våra kunders verksamheter, säger Bram Verhoeven, regionchef för Prologis i Benelux & Norden.