Switch är framtidens transportlösning

09:50 - 01 feb 2017 / Nyhet

Friskolan i Kärna kammade hem priset för bästa lösning på årets Framtida transporter på Universeum. Juryn, där bland andra Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt ingår, var mycket imponerade av lösningen som bygger på svävande fordon som ägs gemensamt.

Framtida transporter ägde rum 31 januari på Universeum och är ett samarbete mellan skola, näringsliv och akademi. Konceptet bygger på att ungdomar själva ska skapa hållbara, säkra och innovativa lösningar på hur transporter kan de kan se ut i framtiden. Göteborgs Hamn AB har varit med i projektet sedan 2012. Magnus Kårestedt, vd på hamnbolaget, sitter med i juryn och Susann Dutt, hållbarhetsansvarig, är med i expertpanelen.

Bland de många idéerna och modellerna syntes flera magnettåg, drönare, gondoler för kollektivtrafik och andra finurliga och hållbara lösningar. Totalt deltog 23 klasser och 600 elever. Förstapris gick alltså till Friskolan Kärna Tampen/Trossen för deras Switch.

Juryns motivering lyder:

Friskolan i Kärna kammade hem priset för bästa lösning.

”Framtidens fordon äger vi tillsammans. Med vätgas som bränsle och supraledande vägar svävar de fram under och ovan jord. Stora ytor frigörs, vilket ger många spännande möjligheter för framtiden. Det vinnande bidraget har visat på en väldesignad modell, en proffsig samspelt presentation och ett genomtänkt helhetskoncept. Vi bokar gärna en resa i appen, och vips så står det en Switch och väntar utanför dörren.”

Framtida transporter ingår i ”Unga spekulerar” – en undervisningsform som bygger på att ungdomar själva ska tänka till runt transporter ur olika perspektiv och skapa lösningar på hur de kan se ut i framtiden. Skolklasserna har lagt ned flera månaders arbete och fick nu presentera sina förslag i praktiken; genom modeller, filmer och digitala lösningar. Projektet syftar till att utveckla elevernas insikter och intresse för hur tekniken spelar roll i människors dagliga liv.

– Det här är ett bra sätt för oss att visa upp vår verksamhet, lyfta fram sjöfarten och inspirera ungdomar till att satsa på att läsa vidare inom teknikämnen. På lång sikt ser vi det dessutom som en chans att visa upp oss som arbetsgivare, säger Magnus Kårestedt.