Sveriges Hamnar om konflikten: ”Läget allvarligt, vi prövar allt”

08:00 - 17 maj 2017 / Nyhet

Den fackliga konflikten i containerterminalen mellan APM Terminals Gothenburg och Hamnarbetarförbundet har pågått i ett år och läget mellan parterna är fortsatt spänt. På förra veckans förnyade varsel om övertidsblockad svarade arbetsgivaren med lockout. Vad gör arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar för att lösa konflikten?

Joakim Ärlund, vd på arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Ett år och flera medlingsförsök senare pågår den fackliga konflikten mellan arbetsgivaren APM Terminals Gothenburg och Hamnarbetarförbundet än. I förra veckan kom ett nytt varsel om övertidsblockad, varpå APM Terminals Gothenburg svarade med spegel- och konsekvenslockout.

De nya konfliktåtgärderna tvingar den annars dygnet-runt-öppna containerterminalen i Göteborg att hålla stängt kvällar och nätter, något som leder till stora förseningar och väntetider för både transportörer och företagare.

Nordens största containerterminal, APM Terminals Gothenurg, är utsatt för facklig konflikt.

Joakim Ärlund, vd för arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar och ytterst ansvarig för kollektivavtalen i de svenska hamnarna, är bekymrad över läget.

—     Det är inte rimligt att utsättas för stridsåtgärder när en arbetsgivare redan har tecknat ett kollektivavtal. Det är tydligt att den svenska arbetsmarknadsmodellen inte fungerar i den här situationen. Ett systemfel i lagstiftningen som lagstiftaren borde se över.

Ger inte upp
Alla försök till avtalsteckning som de inkallade medlarna föreslagit har hittills förkastats av Hamnarbetarförbundet, trots att facket erbjudits samma avtal som LO-förbundet Transport undertecknat. Hos arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar är aktivitetsnivån hög.

—     Vi jobbar just nu på alla fronter för att belysa problematiken, vilka enorma konsekvenser det här får på svenska företag och hur orimlig situationen är. Vi försöker också rent praktiskt att få till stånd lösningar. Trots att Hamnarbetarförbundet tackat nej till medlarnas bud två gånger har vi fortsatt medlarna inkopplade.

”Politikerna måste agera”
Parterna står fortsatt långt ifrån varandra. Joakim Ärlund menar att arbetsgivaren har gått långt i förhandlingarna och tackade ja till medlarnas bud. Möjligheterna att hitta en närliggande lösning förhandlingsvägen anser han är begränsade.

—     Nu har vi uttömt alla konfliktlösningarna som finns och prövat allt, utan att fackföreningen har sagt ja. Nu är det upp till politikerna att ta tag i det här och förändra lagstiftningen så att arbetsgivare med ett kollektivavtal är skyddade från konfliktåtgärder, makten ligger hos dem och läget är allvarligt.

 

Spegel- och konsekvenslockouten träder i kraft den 19 maj 2017 och varar till och med 30 juni 2017 och gäller helgfria dagar måndag – fredag mellan kl. 16.00 – 07.00.

Fler nyheter

newspage.MainImageAlt

Göteborgs Hamn störst i Skandinavien på nya bilar

Läs mer
newspage.MainImageAlt

Djupare farled prioriteras inte i Trafikverkets plan

Läs mer
newspage.MainImageAlt

Historisk minskning av containertrafiken på grund av hamnkonflikt

Läs mer