Orimliga krav
Hur kan det då vara tillåtet att strejka för att få ett kollektivavtal när det redan finns ett rikstäckande kollektivavtal och man dessutom blivit erbjuden ett hängavtal till detta? Det är en fråga som jag ofta får. Att som arbetsgivare skriva ett avtal med ett förbund som inte har ett kollektivavtal när det finns ett rikstäckande avtal är dessutom inte tillåtet. Det slog Arbetsdomstolen fast senast i februari.
Det är en fråga som måste lösas mellan regeringen, LO och Svenskt Näringsliv. Den svenska modellen med ett starkt kollektivavtal är bra, modellen erbjuder både fackförbund och arbetsgivare möjligheten att på ett ordnat sätt få igenom sina krav. Det är en stark och solid bas, som nu har blivit utsatt för stark press. Ett starkt kollektivavtal måste vara en garant för en trygg och tillförlitlig arbetsplats.
Företagen drabbas hårdast
Det är inte hamnen som drabbas hårdast, även om många arbetstillfällen sätts på spel när volymerna sjunker i containerterminalen. Värst är det för alla de företag som nyttjar hamnen.
Jag får många samtal från industriföretag som byggt effektiva logistiklösningar med Göteborg som godsnav. Företag som förväntar sig att logistiken till sina handelspartners löper smidigt, dag efter dag. Ska dessa företag behöva acceptera att tillförlitligheten grusas på detta sätt med stora kostnader som följd? I förlängningen är det en fråga om huruvida det är värt att investera i Sverige och lägga produktion här. Logistiken måste bara fungera.
Hög tid att agera
Svenska hamnar har rätt till avtal som garanterar en problemfri logistik dygnet runt, året runt. Det är en självklarhet för vilken annan industri som helst. Idag är det Göteborg som står i fokus, men konfliktåtgärder under kollektivavtalsperioden, då det skall råda fredsplikt, kan när som helst drabba andra svenska hamnar.
Det är hög tid att regeringen och de centrala parterna LO och Svenskt Näringsliv tar fram en lösning så att vi kan lita på den svenska modellen även i hamnarna.
Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB
Läs mer: Frågor och svar om konflikten i Göteborgs Hamn (Transportföretagen)