22 feb 2017 / Nyhet

Svensk industri förtjänar fungerande hamnar

Så mycket går bra för Sverige nu. Industrin går på högvarv, exportframgångarna är stora och vi har en av de starkaste ekonomierna i världen. För Göteborg lyser framtidstron starkt och regionen har växtvärk. Men mitt i denna fantastiska framgång grumlas bilden rejält.

För Göteborg lyser framtidstron starkt och regionen har växtvärk. När det gäller utvecklingen av logistiken i hamnen får vi kvitto efter kvitto på att vi har ett fantastiskt koncept. I veckan fick vi reda på att Göteborg har blivit utsett till det bästa logistikläget för 16:e året i rad! Dessutom släppte OECD nyligen en rapport om vikten av att Sverige har ett starkt internationellt godsnav i Göteborg. Enligt OECD behöver Göteborgs Hamns roll förstärkas ännu mer för att bevara och stärka industrins möjligheter att nå viktiga marknader världen över.

Lägg därtill det största investeringsprogrammet sedan 1960-talet för att expandera och erbjuda fler bra lösningar för både export- och importindustrin.

Men mitt i denna fantastiska framgång grumlas bilden rejält.

Nordens största containerterminal, APM Terminals Gothenburg.

Operatören i hamnens containerterminal, APM Terminals, har gång på gång blivit utsatt för strejker och andra stridsåtgärder från Hamnarbetarförbundet. De strejkar för att få fackliga rättigheter. Det har de också blivit erbjudna att få om förbundet skriver på ett hängavtal till det kollektivavtal som redan finns på arbetsplatsen med Transportarbetarförbundet. Men detta har Hamnarbetarförbundet sagt nej till.

Orimliga krav
Hur kan det då vara tillåtet att strejka för att få ett kollektivavtal när det redan finns ett rikstäckande kollektivavtal och man dessutom blivit erbjuden ett hängavtal till detta? Det är en fråga som jag ofta får. Att som arbetsgivare skriva ett avtal med ett förbund som inte har ett kollektivavtal när det finns ett rikstäckande avtal är dessutom inte tillåtet. Det slog Arbetsdomstolen fast senast i februari.

Det är en fråga som måste lösas mellan regeringen, LO och Svenskt Näringsliv. Den svenska modellen med ett starkt kollektivavtal är bra, modellen erbjuder både fackförbund och arbetsgivare möjligheten att på ett ordnat sätt få igenom sina krav. Det är en stark och solid bas, som nu har blivit utsatt för stark press. Ett starkt kollektivavtal måste vara en garant för en trygg och tillförlitlig arbetsplats.

Företagen drabbas hårdast
Det är inte hamnen som drabbas hårdast, även om många arbetstillfällen sätts på spel när volymerna sjunker i containerterminalen. Värst är det för alla de företag som nyttjar hamnen.

Jag får många samtal från industriföretag som byggt effektiva logistiklösningar med Göteborg som godsnav. Företag som förväntar sig att logistiken till sina handelspartners löper smidigt, dag efter dag. Ska dessa företag behöva acceptera att tillförlitligheten grusas på detta sätt med stora kostnader som följd? I förlängningen är det en fråga om huruvida det är värt att investera i Sverige och lägga produktion här. Logistiken måste bara fungera.

Hög tid att agera
Svenska hamnar har rätt till avtal som garanterar en problemfri logistik dygnet runt, året runt. Det är en självklarhet för vilken annan industri som helst. Idag är det Göteborg som står i fokus, men konfliktåtgärder under kollektivavtalsperioden, då det skall råda fredsplikt, kan när som helst drabba andra svenska hamnar.

Det är hög tid att regeringen och de centrala parterna LO och Svenskt Näringsliv tar fram en lösning så att vi kan lita på den svenska modellen även i hamnarna.

Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB

Läs mer: Frågor och svar om konflikten i Göteborgs Hamn (Transportföretagen)