Ny färja - Stena Line utvecklar Danmarkstrafiken från Göteborgs hamn

22:51 - 17 sep 2018 / Nyhet

En ny danmarksfärja har börjat trafikera Masthuggskajen i Göteborg. Det är nytillskottet Stena Vinga som tillsammans med Stena Danica och Stena Jutlandica numera utgör Stena Lines trafik mellan Göteborg och Fredrikshamn. Stena Vinga ersätter Stena Gothica som tidigare avgick från Stenas terminal i Majnabbehamnen.

Med sin utökade kapacitet är Stena Vinga en del i Stena Lines tillväxtstrategi för trafiken mellan Sverige och Danmark. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Stena Lines färjor är ett välbekant inslag i den göteborgska stadsbilden – nu kommer göteborgarna att få se ännu mer av dem. I söndags sattes ytterligare en färja in på linjen Göteborg-Fredrikshamn.

Den nya färjan heter Stena Vinga och ersätter Stena Gothica som tidigare gick på samma linje, men från Majnabbehamnen. Framöver kommer det alltså att gå hela tre färjor i trafik mellan Masthuggskajen och Fredrikshamn – Stena Danica, Stena Jutlandica och nytillskottet Stena Vinga.

Del i tillväxtstrategin
Utöver att ta lastbilar och trailers som Gothica gjorde, kommer Vinga även att frakta personbilar och passagerare. Med sin utökade kapacitet är Stena Vinga en del i Stena Lines tillväxtstrategi för trafiken mellan Sverige och Danmark.

Stena Vinga på väg mot Fredrikshamn efter sitt premiäranlöp i Göteborgs hamn. Bild: Göteborgs Hamn AB.

– Vi får en mer modern produkt bättre anpassad både för våra fraktkunder och för våra passagerare. I och med att vi öppnar Stena Vinga för bilburna gäster innebär det en kapacitetsökning och fler valmöjligheter när det gäller avgångstider för våra passagerare. I samband med förändringen kommer vi också samla all trafik till Danmark vid Masthuggskajen vilket ger en ökad tillgänglighet och bättre service för våra kunder, säger Tony Michaelsen, chef för Stena Lines linjer mellan Sverige och Danmark.

Stena Gothica flyttar i sin tur till Östersjön och linjen Travemünde-Liepaja i Tyskland respektive Lettland, där hon kommer att segla med systerfartyget M/V Urd.

Fakta: Stena Vinga
Byggd: 2005