Stanley Black & Decker flyttar sitt nordiska centrallager till Göteborgs Hamn

15:30 - 13 okt 2017 / Nyhet

Nu flyttar Stanley Black & Decker sitt centrallager för den nordiska marknaden till DB Schenker Logistics anläggning i Göteborgs Hamn. Lagret kommer att uppta en yta om 12 000 kvadratmeter.

DB Schenkers 24 000 kvadratmeter stora lagerbyggnad i Göteborgs Hamn. Stanley Black & Deckers produkter kommer att uppta hälften av ytan.

Stanley Black & Decker är världens största tillverkare av verktyg och trädgårdsprodukter. Under många år har man försörjt de nordiska länderna med varor från sitt europeiska centrallager i Belgien. Men för att komma närmare den nordiska marknaden har man beslutat att etablera ett nordiskt lager och distributionscenter i Port of Gothenburg Logistics Park, inte mer än ett stenkast från kajkanten i Göteborgs Hamn.

– Etableringen av ett lager i Norden är en oerhört viktig investering i att leverera rätt service till våra kunder. Med detta säkerställer vi vår gemensamma utveckling på den nordiska marknaden. Etableringen symboliserar ett viktigt steg in i framtiden, säger Kristian Paulsen, Vice President & General Manager Nordic på Stanley Black & Decker.

Strategiskt läge
Läget i Göteborgs Hamn är idealiskt för Stanley Black & Decker som vill nå alla nordiska länder med bra ledtider. I DB Schenker Logistics uppdrag ingår att hantera lager, plock och pack för Stanley Black & Decker.

– Det handlar om cirka 150 000 order om året till hela Norden, säger Mikael Eisner, vd på Schenker Logistics AB.

DB Schenker hyr ett 24 000 kvadratmeter stort logistikcenter av Göteborgs hamn AB. Fastigheten ligger i Arendal, precis i anslutning till hamnen, och stod klar i slutet av 2013. Göteborgs Hamn har investerat 150 miljoner kronor i den toppmoderna logistikbyggnaden.

Sysselsätter 50 till 60 personer
Flytten kommer att ske i flera omgångar och vara fullt implementerad under första kvartalet 2018. Då räknas uppdraget sysselsätta 50 till 60 personer på cirka 12 000 kvadratmeter i lagret i Göteborgs Hamn.