16 mar 2017 / Nyhet

Om konflikten i APM Terminals

Senaste nytt om den fackliga konflikten i containerterminalen, APM Terminals. Den 13 mars gick Hamnarbetarförbundet ut i en ny övertidsblockad.

Facklig konflikt i Nordens största containerterminal.

Blockaden omfattar övertid, nyanställningar och användning av timanställda (blixt) på kvälls- och nattetid. Blockaden startar den 13 mars kl. 16:00 och är planerad att pågå till och med den 30 april kl. 24:00 om ingen lösning går att hitta innan.Blockaden gäller enbart APM Terminals och inte de övriga terminalerna i Göteborgs Hamn.

Den 7 mars lade medlarna från Medlingsinstitutet fram en ny hemställan till parterna. Idag, den 13 mars, stod det klart att APM Terminals accepterade hemställan medan Hamnarbetarförbundet tackade nej till medlarnas bud.

Med anledning av konflikten i containerterminalen har regeringen gett Medlingsinstitutet ett uppdrag att kartlägga och analysera förekomsten av konflikter på den svenska arbetsmarknaden i situationer där arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal. Läs mer om det här.

Läs också: Det här handlar konflikten om - frågor och svar från Sveriges Hamnar

Läs också: Göteborgs Hamn AB:s kommentar till konflikten