Ny VD skall rekryteras till Göteborgs Hamn AB – Magnus Kårestedt lämnar i maj 2019

16:15 - 27 nov 2018 / Nyhet

Under tisdagen offentliggjordes Göteborgs Hamn AB:s styrelses beslut om att inleda rekryteringen av en ny verkställande direktör som kommer ta över när Magnus Kårestedt, efter en lång och framgångsrik tid som VD för Göteborgs Hamn AB, i juni 2019 kommer gå vidare i sin karriär. Samtidigt meddelade Hamnbolagets styrelseordförande Ulrica Messing att hon avstår att ställa upp för omval när en ny styrelse väljs i mars månad.

Magnus Kårestedt har varit hamn-vd sedan 2003. Om ett halvår lämnar han posten för nya utmaningar. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Magnus Kårestedt startade som VD på Göteborgs Hamn 2003, bara 41 år gammal, och tog då över stuveribolaget med sina 1200 man och inledde en moderniserings och förändringsresa som han nu efter 15 år är väldigt nöjd med.

– Jag har trivts jättebra som VD i det här extremt spännande företaget med alla kunder och medarbetare, men både jag och styrelsen kände att det just nu var ett bra läge tidsmässigt att avsluta på topp. Den avgående styrelsen får nu möjlighet att göra rekryteringen innan den lämnar i mars. Med en ny styrelse på väg in efter valet, och alla de goda resultat vi har levererat i år, och de projekt vi har initierat så kommer både jag och många styrelsemedlemmar lämna över till nya förmågor som får ta upp stafettpinnen för utvecklingen av Sveriges viktigaste hamn, säger Magnus Kårestedt i en kommentar till Göteborgs Stads pressmeddelande.

Praktiskt kommer nu en rekryteringsprocess inledas parallellt med att Magnus fortsätter att leda företaget fram till den sista maj 2019. För kunder och samarbetspartners till bolaget kommer inga förändringar att märkas, och information kommer löpande att ges fram till dess att övergångsprocessen är klar.
Göteborgs Hamn AB kommer under perioden framåt fortsätta arbeta med alla projekt som är i full gång, fortsätta utveckla sina processer och tillgodose kundernas behov lika framåtriktat som tidigare.