Ny tågpendel mellan Göteborg och Katrineholm

13:33 - 07 dec 2015 / Nyhet

Nu får Katrineholm en andra tågpendel till och från Göteborgs Hamn. Därmed kan ännu fler företag i Katrineholmsregionen utnyttja Göteborgs Hamns breda utbud av fartygslinjer till hela världen.

Efter årsskiftet startar den Göteborgsbaserade tågoperatören SCT Transport AB en ny containertågpendel mellan Göteborgs Hamn och Katrineholm. Inledningsvis går pendeln tre dagar i veckan, men tanken är att succesivt trappa upp trafiken under våren med förhoppning om att den ska bli daglig.

Sedan tidigare har logistikföretaget Green Cargo en containertågpendel som trafikerar sträckan. Därmed har alltså Katrineholm numera två pendlar till Göteborgs Hamn och världen.

– Katrineholm ligger mitt emellan Norrköping med sina stora lageranläggningar och Mälardalen som är en tillväxtregion. Ur logistiksynpunkt är det ett väldigt bra läge. Den nya tågpendeln innebär utvidgade och klimatsmartare transportmöjligheter mellan de här platserna och Göteborgs Hamn, säger Stig-Göran Thorén, järnvägsansvarig på Göteborgs Hamn AB.

Motsvarande 200 000 flygresor mellan Stockholm och Göteborg sparas in i och med tågrafiken till och från Göteborgs Hamn.

Göteborgs Hamn har Sveriges bredaste utbud av fartygslinjer, både inom Europa och till andra världsdelar. Tågpendeln rullar rakt in i Göteborgs Hamns containerterminal, APM Terminals, och godset kan snabbt lastas på fartyg för export, eller omvänt från fartygen till tåget som går direkt upp till Katrineholm.

– På vår järnvägsterminal har vi ökat kapaciteten med 50 procent det senaste året och vi räknar med att öka järnvägsvolymerna ytterligare de kommande åren, säger Hans Gutsch, affärsutvecklare på APM Terminals, i ett pressmeddelande.

Den nya pendeln ingår i systemet Railport Scandinavia som är mycket mer än bara tågpendlar. Flera av terminalerna i systemet kan erbjuda tjänster som tidigare bara utförts i hamnen. Det kan till exempel handla om lagring av gods, tullhantering av importgods och distribution.

Systemet innebär också stora miljövinster. Under 2014 sparades cirka 60 000 ton koldioxid genom att gods transporterades till och från Göteborgs Hamn på tåg istället för på lastbil. Det motsvarar drygt 200 000 flygresor mellan Göteborg och Stockholm eller utsläpp från 14 000 personbilar.