Volvo Ocean Race igång – i juni kommer tävlingen till Göteborg

16:37 - 20 okt 2017 / Nyhet

Tolv hamnar och 45 000 sjömil. Den 22 oktober startade världens tuffaste kappsegling från Alicante i Spanien. Göteborgs Hamn är officiell Presenting Partner och tar emot båtarna i Göteborg i mitten av juni, inför den sista etappen mot målgången i Haag.

Bild: Carlo Borlenghi/Volvo Ocean Race

Söndagen den 22 oktober gick den officiella starten för Volvo Ocean Race i spanska Alicante. Då sätter de sju båtarna av mot Lissabon, som är nästa stopp på vägen. Bland besättningarna märks bland annat svenske Henrik Strömberg som seglar med teamet ”Turn the Tide on Plastic”, som också är det enda teamet med en kvinnlig skeppare.

Det elfte och näst sista stoppet i kappseglingen är Göteborg, där båtarna ankommer i juni efter tio tuffa etapper och dryga sju månaders segling. Göteborgs Hamn är officiell Presenting Partner till Volvo Ocean Race.

— Det känns väldigt roligt att vara del av den fantastiska världsomsegling som kör igång nu på söndag. Men extra roligt för oss som blir det förstås i juni när tävlingen kommer till Göteborg, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

Stoppet i Göteborg äger rum mellan 14 och 21 juni och Göteborgs Hamn kommer att vara med i Göteborgs Stads paviljong i Frihamnen, i den så kallade ”Race Village” där tävlingsbåtarna ligger hela veckan och alla aktiviteter kring stoppet äger rum.

– Där är vi på plats med medarbetare från hamnen under samtliga dagar. Då hoppas vi få chansen att berätta för göteborgarna om vår roll som Skandinaviens port mot världen och att vi är en modern och hållbar hamn som dessutom är en viktig aktör i stadens utveckling, säger Magnus Kårestedt.

Göteborgs Hamn är också involverad som hamnmyndighet i de nautiska bitarna, där det är mycket som ska ordnas och vara på plats inför anstormningen av de sju båtarna och all ytterligare båttrafik som tävlingen för med sig under stoppets alla dagar. Allt detta samtidigt som den ordinarie hamnverksamheten pågår.

Den 21 juni lämnar segelbåtarna Göteborg för den sista etappen mot Haag.