Nu flyttar merchandise-jätten in

09:39 - 09 dec 2016 / Nyhet

Den 1 december flyttade företaget Brandon in som första hyresgäst i NCC:s nya logistikbyggnad i Port of Gothenburg Logistics Park.

Företaget Brandon designar och utvecklar butiksmaterial och merchandise för internationella företag och varumärken.

– Vi flyttade inte så långt, vi hade redan tidigare verksamhet nära hamnen. Men när NCC kunde erbjuda en modern och mer energieffektiv lokal precis intill hamntentrén kändes det perfekt för oss. Med hög takhöjd kan vi förvara stor volym gods per kvadratmeter och få en mer effektiv lagerföring, säger Mathias Andreasson, logistikchef på Brandon.

Brandon designar och utvecklar butiksmaterial och merchandise för internationella företag och varumärken. Produkterna tillverkas i  Asien och distribueras över hela världen.

I NCC:s nya lager intill Göteborgs Hamn flyttar merchandise-företaget Brandon in den 1 december.

– Det är en stor fördel för oss att finnas i närheten av hamnen eftersom de varor vi erbjuder våra kunder importeras från Asien. Många av produkterna exporteras dessutom vidare ut i världen igen efter att ha mellanlandat i vårt lager, säger Mathias Andreasson, logistikchef Brandon.

Från Göteborgs Hamn når import- och exportföretag hela världen. Mer om linjenätet här.

Brandon hyr 3 301 kvadratmeter i den nya byggnaden som totalt omfattar 9 700 kvadratmeter. Den övriga delen av logistikfastigheten kommer att hyras av företaget Fisher Scientific – en leverantör av laboratorieutrustning och medicinteknik. Fisher Scientific flyttar in vid årsskiftet.

NCC planerar att bygga ännu mer i Port of Gothenburg Logistics Park.

– Nu när första etappen är uthyrd kan vi gå vidare med etapp två – en tomt på 40 000 kvadratmeter som kan bebyggas under nästa år. Vi hyser gott hopp om snabb uthyrning med tanke på den stora efterfrågan som finns på att etablera lager i Sveriges bästa logistikläge, säger Maria Björsander, kundansvarig logistik på NCC Property Development.

Fakta NCC:
NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. Bolaget utvecklar och bygger bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler och offentliga byggnader, vägar och anläggningar. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden. Verksamheten fokuserar på hållbara kontors-, handels- och logistikfastigheter i bra lägen.

Mer om NCC i Port of Gothenburg Logistics Park.