Näringsministern i dialog med globala rederier

20:38 - 21 jun 2018 / Nyhet

Det var i onsdags den 20:e juni som näringsminister Mikael Damberg tillsammans med Ann-Sofie Hermansson och representanter för hamnbolaget i Göteborg träffade ett antal representanter för de globala rederierna som trafikerar Göteborgs hamn. Paneldiskussionen var framåtriktad och hade fokus på hur näringsliv och politiken kan arbeta tillsammans för att återuppbygga godsvolymer och kundutnyttjande av Göteborgs containerterminal, den enda terminalen i Sverige med kapacitet att ta emot de stora internationella rederiernas jättefartyg. Något som är viktigt för Sveriges ekonomi och för vår roll som industrination.

De rederier som deltog i mötet med Mikael Damberg uttryckte en försiktig optimism om att nu kunna lita på att det är arbetsro i hamnen, och att containerterminalen nu kan börja operera för fullt. Bild: Göteborgs Hamn AB.

– Jag tror det är ett gyllene läge just nu för vi har fått flera positiva besked, bland annat att vi i regeringen ska skjuta till pengar till farledsfördjupningen som är viktigt för hamnen långsiktigt. Arbetsmarknadens parter har också hittat en modell för att gå framåt i de frågor som rör den arbetsrättsliga konflikt som varit. Sammantaget skapar det mycket lugn och framtidstro för hamnen Det vi nu enades om på mötet var att vi har ett gemensamt jobb att göra med att visa ägare, kunder och intressenter att nu är Göteborgs hamn tillbaka, sade Mikael Damberg till reportrarna på pressträffen efter mötet.

Mötet som varade en dryg timme var ett första initiativ till att ha en tydlig näringslivsdialog efter att farledsfördjupningsbeskedet och överenskommelsen mellan Svenskt Näringsliv och LO kom för bara någon vecka sedan. Volymerna i Göteborgs hamn var förra året, på grund av konflikten, på en låg nivå historiskt sett, med stora konsekvenser för svensk industri över hela landet. Nu är volymerna sakta på väg tillbaka i hamnens containerterminal, efter att under en period ha gått kräftgång, med konsekvens att många transporter gått på lastbil till och från kontinenten med ökade kostnader och miljöbelastning som följd.

De rederier som deltog i mötet med Mikael Damberg uttryckte en försiktig optimism om att nu kunna lita på att det är arbetsro i hamnen, och att containerterminalen nu kan börja operera för fullt. Även containerterminalens vd Henrik Kristensen var med på mötet med redarna som nu förväntar sig goda argument för att kunna övertyga sina huvudmän globalt att anlöpa Göteborg i samma grad som förut, och helst högre.

– Jag är glad över den goda dialogen vi hade mellan ministern och hamnens kunder. Det krävs att alla parter nu drar sitt strå till stacken för att upprätta förtroendet för Göteborgs hamn. Det är glädjande att regeringen ser Göteborgs hamn som den nationellt viktiga godsnav vi är och att man är beredda att ge det nödvändiga stödet, säger Göteborgs Hamn AB:s vd Magnus Kårestedt och fortsätter:

– Många förutsättningar är nu på plats för att hamnen ska kunna serva industrin och handeln på bästa sätt.

Fler nyheter

newspage.MainImageAlt

Ny färja - Stena Line utvecklar Danmarkstrafiken från Göteborgs hamn

Läs mer
newspage.MainImageAlt

Göteborgs hamns halvårsvolymer visar på fortsatt positiv konjunktur

Läs mer
newspage.MainImageAlt

Göteborgs Hamn AB har påbörjat stor återplantering av ålgräs

Läs mer