Magnus mening: Önskelista till hamntomten

06:42 - 21 dec 2017 / Nyhet

När det lackar mot jul brukar jag skriva en önskelista till hamntomten. I år hoppas jag att tomten är extra givmild. Jag håller min lista taktiskt kort eftersom det brukar kunna maximera utfallet, vilket är viktigare än någonsin den här julen.

Magnus Kårestedt, vd Göteborgs Hamn AB

Glädjeämnen och sorg under året som gått
Mycket har varit positivt under 2017. Bilvolymerna har ökat som aldrig förr och Göteborg är nu helt klart Skandinaviens största bilhamn, kul med en så framgångsrik fordonsindustri. Den intraeuropeiska rorotrafiken går stabilt uppåt och ökar för tredje året i rad. Energihamnen går bra med höga volymer som innehåller alltmer förnyelsebara bränslen.

Det är egentligen bara containerhanteringen som är en riktigt tråkig historia. En stark nedgång även under detta året på grund av arbetsmarknadskonflikter innebär att många kunder fått hitta andra lösningar som kan vara både sämre och dyrare, något som smärtar mig som hamn-vd. Att rederiet ACL nu väljer att ställa in sitt direktanlöp till USA efter 50 framgångsrika år i hamnen är ju också en stor tragedi.

Önskan om arbetsfred
Jag önskar att vi i hamnarna kan få arbetsfred. Våra kunder måste kunna lita på att hamnarna alltid kan leverera det som kunderna behöver. Har man ett rikstäckande kollektivavtal måste det garantera arbetsfred.

Jag hoppas att regeringen så snart det går hittar spelregler som funkar i den svenska modellen. Att det brådskar visar utvecklingen i Göteborgs containerterminal. Jag önskar också att Hamnarbetarförbundet och terminaloperatören APM Terminals hittar en förhandlingslösning, även om jag vet att det är svårt då förbundet förkastat de statliga medlarnas kompromissförslag, som APM Terminals sagt ja till.

Önskan om djupare farled
Jag och de flesta industri- och handelsföretagen inser hur viktigt det är med direktgående fartyg till Asien. Vårt land har ett stort beroende av denna utrikeshandel. Fartygsutvecklingen har gått snabbt och fartygen är nu så stora att de bara kan komma till Sverige halvlastade. Skall vi kunna fortsätta med denna viktiga trafik måste vi gräva några meter till i farleden så fartygen kan komma in med mer last. Den är också en mycket god samhällsinvestering där varje investerad krona ger fyra kronor tillbaka.

Jag hoppas att regeringen nu lägger till en djupare farled i Göteborgs Hamn på sin lista över infrastrukturobjekt.

Slutligen vill jag tacka alla läsare för året som gått och önska er en riktigt God Jul och Gott Nytt År!

Magnus Kårestedt, vd Göteborgs Hamn AB