Julbrev 2018 av Magnus Kårestedt, VD Göteborgs Hamn AB

11:09 - 21 dec 2018 / Nyhet

Traditionsenligt brukar jag alltid skriva en önskelista till hamntomten. Men i år tänker jag vända på steken och vara den som kommer med julklappssäcken. För vilket år det har varit! 2018 går nog till historien som ett av de mest händelserika och aktiva åren i hamnens moderna historia. Jag ska försöka summera några av alla de viktiga projekt som har genomförts eller startat i år.

Magnus Kårestedt, VD Göteborgs Hamn AB. Bild: Göteborgs hamn AB

Vi började redan i februari med att i ymnigt snöfall inviga Arken kombiterminal, där tågen nu rullar för fullt. Inte minst tack vare det nya dubbelspåret Pölsebo-Skandiabangården som invigdes i oktober. Sen invigde vi den nya kryssningsterminalen i Amerikaskjulet i april, och i dagarna anlöpte årets sista kryssningsfartyg, Albatros, som blev det 43e fartyget i år. Nästa år blir det över 60 kryssningsanlöp, helt fantastiskt för Göteborg.

I Energihamnen har de första naturgas och biogasbunkringarna genomförts i Swedegas nya anläggning. Vi har förlängt våra miljörabatter för fartyg som kör på naturgas och som vi ser ger god effekt på förändringstakten.  Sammantaget stärker detta vårt redan goda miljöarbete ytterligare. I Energihamnen har vi också gått i bräschen med digitalisering i godsnavet med de nya digitala styrsystem som vi uppmärksammas för i branschen. Också det fantastiskt kul!

Vi har äntligen fått besked från regeringen om finansiering av farledsfördjupningen, något som stod på min önskelista förra året. Projektet är nu igång och kommer vara ett mycket viktigt arbete för hamnbolaget de kommande åren. Vi har också startat bygget av den nya Arendalsterminalen som i sig är den största utbyggnaden i hamnen på 40 år.

Området precis intill hamnen, Halvorsäng, är nu klart för byggnation. Det rör sig om över 400 000 kvadratmeter byggbar mark för hamnanknuten logistikverksamhet, och det ska bli mycket spännande att se området ta form under året som kommer.

Andra viktiga projekt för hamnen som helhet har pågått i både det stora och det lilla hos många av hamnaktörerna, med allt från nykterhetsbommar till nya lastbilsparkeringar och automatiserade gater i containerterminalen. Snacka om framtidstro!

Det har varit glädjande att se att kundernas förtroende för containerhanteringen i hamnen har kommit tillbaka. Volymerna är inte riktigt där de bör vara ännu, men trenden uppåt har varit tydlig.

Nu återstår bara att önska er en riktigt God Jul och Gott nytt år. Ta hand om er och era nära och kära, så ses vi i januari med laddade batterier för 2019!

Magnus Kårestedt, VD Göteborgs Hamn AB