”Importkunder kräver perfekt läge”

09:36 - 09 dec 2016 / Nyhet

Schenker Logistics var först ut att etablera sig i Port of Gothenburg Logistics Park. En lyckosam satsning enligt Anders Holmberg, affärsutvecklingschef på Schenker Logistics vars kunder importerar stora volymer över kaj.

DB Schenkers toppmoderna miljöbyggnad i Göteborgs Hamn är byggd enligt kraven på en så kallad ”Green Building” där energianvändningen är sänkt med minst 25 procent jämfört med kraven i Boverkets byggregler.

Det var för tre år sedan som det tyska transport- och logistikföretaget Schenker Logistics etablerade sig intill Skandinaviens största hamn. Då stod det 24 000 kvadratmeter stora lagret som byggts av Göteborgs Hamn AB klart. Schenker Logistics hade då växt ur sitt lager vid Landvetter och sökte en ny plats att hantera sina kunders gods på.

—     Importkunder kräver ett perfekt läge och det har Göteborg. Många av våra importkunder har dessutom stora volymer som kommer in över kaj från exempelvis Asien, säger Anders Holmberg, Chef affärsutveckling på Schenker Logistics.

Det geografiska läget gör att man når storstadsområdena Stockholm, Oslo samt Malmö/Köpenhamn inom fem-sex timmar.

—     Etableringen i Göteborgs Hamn ligger helt i linje med vår strategi att växa på stora logistikcentrum. Här trivs både vi och våra kunder bra.

Sedan möbel- och heminredningsföretaget Chilli gick i konkurs för ett år sedan har en del av lagret varit ledigt.

—     Vi har ledig kapacitet i dagsläget. Här finns möjlighet att göra anpassningar efter kunden. Vi har mycket kunskap inom bolaget vad gäller exempelvis robotar, det är inte omöjligt att det här lagret blir ett robotlager i framtiden.

Mer om lager och logistik i Göteborgs Hamn.