Göteborgs Hamns hållbarhetsredovisning 2016 klar

08:58 - 15 mar 2017 / Nyhet

Under 2016 har Göteborgs Hamn tagit flera viktiga steg i arbetet för en långsiktigt hållbar utveckling. Det visar Göteborgs Hamns hållbarhetsredovisning för 2016 som nu är klar.

2016 blev ett händelserikt år för Göteborgs Hamn. Den nya logistikparken fortsatte att växa, vikten av ett ökat farledsdjup aktualiserades och utvecklingen av nya terminaler gick framåt. Idag publiceras Göteborgs Hamn AB:s hållbarhetsredovisning för 2016, ”Hållbar Hamn”, där hamnens insatser och utmaningar på hållbarhetsområdet redovisas.

”Hållbar Hamn”, Göteborgs Hamn AB:s hållbarhetsredovisning 2016 finns att ladda ner här.

Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB.

Bättre affärer och minskat utanförskap
Bland insatserna under 2016 märks också ett ökat fokus på nya fartygsbränslen och en fryst hamntaxa för att bidra till bättre affärer för hamnens kunder samt flera exempel på hur man tillsammans med sina samarbetspartners bidragit till ett minskat utanförskap i samhället.

—     Vi vill skapa långsiktiga förutsättningar för våra kunder och partners att växa med oss. Det sker och måste ske hållbart – ur hållbarhetsbegreppets alla tre dimensioner – det ekonomiska, miljömässiga och sociala ansvaret, säger Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB.

FN:s hållbarhetsmål
Det är femte året i rad som Göteborgs Hamn AB ger ut en hållbarhetsredovisning. För andra året sker redovisningen enligt Global Reporting Initiative (GRI) G4, internationella riktlinjer som gör det enklare att jämföra hamnens utveckling på hållbarhetsområdet med andra organisationer. Nytt i årets hållbarhetsredovisning är att FN:s hållbarhetsmål har lyfts in.