Göteborgs Hamn störst i Skandinavien på nya bilar

08:30 - 25 sep 2017 / Nyhet

Under årets första kvartal ökade importen och exporten av nya bilar med tolv procent i Göteborgs Hamn jämfört med samma period förra året. Det innebär att Göteborgs Hamn är Skandinaviens största bilhamn under perioden. Främst är det ökande importvolymer som ligger bakom uppgången.

Antalet importerade och exporterade bilar i Göteborgs Hamn har gått stadigt uppåt sedan 2012 – och utvecklingen ser ut att hålla i sig. Under årets första kvartal passerade 67 682 bilar Göteborgs Hamns kajer enligt nya siffror från Trafikanalys och Sveriges Hamnar. Det innebär en ökning på tolv procent jämfört med samma period förra året.

Den viktigaste förklaringen hittas på importsidan med en ökning på hela 30 procent. Importen – som står för 40 procent av de hanterade bilarna i hamnen – utgörs främst av bilar från Renault och Nissan, men även från märken som Chevrolet, Ford och Opel. Dessutom har terminaloperatören Logent Ports and Terminals knutit till sig Mazda och Tesla under det senaste året vilket bidrar ytterligare till den positiva utvecklingen.

På exportsidan är det Volvo som står för den absoluta huvuddelen av volymerna.

– Nybilsförsäljningen fortsätter att öka i Sverige och det ger tydliga avtryck på våra siffror på importsidan. Våra terminaloperatörer Gothenburg RoRo Terminal och Logent Ports and Terminals gör dessutom ett bra jobb med att hitta nya volymer, så det ser ljust ut på importsidan framöver, säger Claes Sundmark, affärsområdeschef på Göteborgs Hamn AB.

På exportsidan är det Volvo som står för den absoluta huvuddelen av volymerna. Under första kvartalet ökade hamnens utskeppning av nya bilar med tre procent, då man lyckats öka försäljningen av sina göteborgstillverkade modeller ytterligare från redan tidigare höga siffror.

– Det är roligt att se att deras modellprogram fortsätter att gå bra. Nu har Volvo dessutom nya modeller på gång i Torslanda som de tror mycket på, så mycket tyder på att vi kommer att exportera bilar i ännu högre takt framöver, säger Claes Sundmark.

Nya bilar hanterade i Göteborgs Hamn

Q1 2017