14 feb 2017 / Nyhet

Göteborg är Sveriges bästa logistikläge

För sextonde året i rad hamnar Göteborg i topp när branschtidningen Intelligent Logistik rankar Sveriges bästa logistikläge. Avgörande för placeringen är Nordens största hamn, med oceangående direktlinjer och ett 25-tal pendlar för järnvägsgods.

Göteborg fortsätter som Sveriges bästa logistikläge.

—     Vi är väldigt glada över utmärkelsen. Logistik är en paradgren för Göteborg och skapar många jobb i vår region, säger Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB.

Förutom att Nordens största hamn ligger i Göteborg lyfter Intelligent Logistik också fram de hamnnära logistikfastigheter som växer fram intill hamnen på Hisingen. Därutöver nämns miljöfokus, väl fungerande transportinfrastruktur, spetsutbildningar och forskning inom logistik vid Chalmers och Handelshögskolan som andra styrkor i regionen.

Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB.

—     Det är extra kul att vår satsning på Port of Gothenburg Logistics Park lyfts fram i motiveringen. Den 1 miljon kvadratmeter stora logistikparken befäster positionen som landets logistikhuvudstad, säger Magnus Kårestedt.

Örebroregionen och Östgötaregionen blev tvåa respektive trea på listan.

Den uppmärksammade listan över Sveriges bästa logistiklägen har publicerats sedan 2001. De första tre åren publicerades den av tidningen Inköp och Logistik för att sedan tas över av Intelligent Logistik.

Grafik: Göteborgs Hamn erbjuder Skandinaviens bredaste linjeutbud till sjöss.

Hela motiveringen lyder:
”Göteborg fortsätter som Sveriges bästa logistikläge. Avgörande för 1:a-placeringen är Nordens största import-/exporthamn, med oceangående direktlinjer och ett 25-tal tågpendlar för järnvägsgods till Sverige och Norge. De senaste åren har Göteborg fått flera stora logistiketableringar, och många spekulationsbyggen, vilket tyder på stark förväntad efterfrågan. Regionen har också fått stora nya marktillgångar för logistik i hamnen på Hisingen där närmare en halv miljoner kvadratmeter logistikyta öppnas. Miljöfokus, väl fungerande transportinfrastruktur, spetsutbildningar och forskning inom logistik vid Chalmers och Handelshögskolan är andra styrkor. Göteborg får toppbetyg inom infrastruktur, tillgång till logistikkompetens, samarbetsklimat, och mark. Problemen i APM-terminalen drabbar dock effektiviteten. Till Stor-Göteborg räknas de 13 kommunerna i nätverket Business Region Göteborg BRG, plus Borås.” — Intelligent Logistik.