Förändringar i roro-trafiken på Belgien i Göteborgs hamn

12:14 - 05 jun 2019 / Nyhet

Rederiet DFDS och skogsproducenten Stora Enso har tecknat ett avtal som påverkar roro-trafiken i Göteborgs hamn.

DFDS-fartygen Fionia Seways och Begonia Seaways vid kaj i Göteborgs hamns roroterminal. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Det nya avtalet innebär att DFDS tar över transporten av Stora Ensos produkter mellan Göteborg och Zeebrugge. Enligt DFDS rör det sig om 700 000 ton skogsprodukter årligen som kommer att transporteras under det nya avtalet. Avtalet är skrivet på fem år med option på ytterligare tre.

Under 2018 skeppades 584 000 intraeuropeiska roroenheter via Göteborgs hamn. Bild: Göteborgs Hamn AB.

DFDS tar därmed över linjen från SOL (Svenska Orient Linien) som kört trafiken sedan 2015. Fartygen Schieborg och Slingeborg som varit med sedan starten av Stora Ensos systemlösning köps av DFDS och kommer att döpas om till Belgia Seaways respektive Gothia Seaways.

Startdatum för det nya upplägget är 17 juni. Fram tills dess kommer SOL att operera enligt tidtabell som vanligt. Därefter ser rorotrafiken på Belgien från Göteborgs hamn ut enligt nedan:

Zeebrugge
DFDS: Sex avgångar i veckan (med fartygen Belgia Seaways, Gothia Seaways, samt Fionia Seaways som fasas in på linjen).
CLdN: Fyra avgångar i veckan.

Gent
DFDS: Sex avgångar i veckan.

Fler nyheter

newspage.MainImageAlt

Unik digital lösning gör Göteborgs hamn smartare

Läs mer
newspage.MainImageAlt

Göteborgs hamns containerhantering ökar på minskande Sverigemarknad

Läs mer
newspage.MainImageAlt

Operatör klar för Göteborgs hamns senaste storsatsning

Läs mer