Flygande start för ny kombiterminal i Göteborgs Hamn

01:09 - 19 dec 2017 / Nyhet

Nu kan ännu mer gods flytta över från lastbil till tåg i Göteborg för vidare transport ut i Sverige och Europa - Arken kombiterminal står klar i Göteborgs Hamn sedan en vecka tillbaka. Där hanteras redan mer gods än i den tidigare terminalen, som nu är helt ersatt.

I Göteborgs Hamns nyöppnade kombiterminal hanteras redan nu sex tåg och över hundra lastbilar per dygn.

– Det är väldigt roligt att blicka ut över terminalen och se allting rulla på. Det var inte längesedan vi satt vid ritbordet och funderade över olika lösningar, men tack vare ett väldigt bra samarbete med vår entreprenör NCC och operatören Sandahls Goods & Parcel så har vi fått färdigt en kombiterminal i världsklass, och dessutom snabbare än någon vågat hoppas på, säger Magnus Nordfeldt, projektchef på Göteborgs Hamn AB.

Det är på det 65 000 kvadratmeter stora terminalområdet i anslutning till roro- och containerterminalerna i ytterhamnen som containrar och trailers numera lastas om mellan tåg till lastbil för vidare distribution ut till företag runt om i Sverige.

Terminalflytten från centrala Göteborg ut till hamnen har många fördelar. Den nya terminalen har en högre kapacitet, ligger närmare industrin och har en bättre anpassad väginfrastruktur till och från terminalen. Nu slipper också fler än 100 lastbilar om dygnet ta sig igenom centrala Göteborg vilket innebär effektivare transporter, mindre kväveoxider i luften och kortare köer.

”Ingen tid för smekmånad”
Driftsstarten av Arken kombiterminal har varit rekordsnabb – bara för en dryg vecka sedan var terminalen en öde plats sånär som på en och annan ångvält. Nu är terminalen full av aktivitet.

– Det har inte funnits tid för någon smekmånad. Allt gods från den gamla terminalen i centrala Göteborg flyttades hit i princip över en natt, säger Magnus Nordfeldt.

Bild tagen 12 december 2017.

Den gamla terminalen tog emot cirka fem tåg och över 100 lastbilar per dygn. Den nystartade terminalen i Göteborgs Hamn, som har större kapacitet än den gamla, hanterar redan nu ännu mer gods. I dagsläget kommer det in sex tåg om dygnet till den nya terminalen.

– Det har varit en minst sagt intensiv första vecka med en del inkörningsproblem vilket man får räkna med i en helt ny kombiterminal. Men det har fungerat över förväntan, tåg och lastbilar kommer och går som de ska, säger Patrik Theander, terminalchef på Sandahls Goods & Parcel AB som sköter driften av terminalen.

Fakta: Arken kombiterminal
Terminalområdet är cirka 65 000 kvadratmeter stort med sju järnvägsspår. Anläggningen är elektrifierad. Den ligger i anslutningen till roroterminalerna (roro betyder roll on roll off och innebär gods som rullas av och på fartygen med trailrar). Förutom inrikes tåg kommer det även att gå tåg till Europa. På ett år beräknas 100 000 trailrar byta transportslag i terminalen.