Åttavåningshus skeppas ut via Göteborgs Hamn

07:30 - 05 maj 2017 / Nyhet

En gigantisk last ska skeppas ut från Göteborgs Hamn. Det handlar om en åtta våningar hög bostadsmodul som ska skeppas till en oljerigg i Nordsjön. Just nu pågår intensiva förberedelser.

Den 3000 ton tunga modulen ska rullas ner till kajen på specialbyggda trailrar.

Den har tagit över två år att bygga. Men nu är den åtta våningar höga bostadsmodulen som Apply Emtunga bygger till oljefältet Martin Linge i Nordsjön nästan klar. Modulen är 48 meter hög, 33 meter lång och väger cirka 3000 ton.

Claes Sundmark, affärsområdesansvarig på Göteborgs Hamn AB.

Exceptionellt stor
—   I Göteborgs Hamn har vi lång erfarenhet av att hantera high and heavy gods, men den här lasten är exceptionellt stor, säger Claes Sundmark, affärsområdesansvarig på Göteborgs Hamn AB.

I slutet av juli ska den fraktas på pråm till Nordsjön och utlastningen sker via Göteborgs Hamn. Just nu pågår intensiva förberedelser för att få alla detaljer på plats.

—   Vi är mycket glada över att kunna erbjuda utlastning av så här stora laster via vår terminal. Om allt går som det ska kan det bli fler enheter till hösten, säger Mikael Karlsson försäljningschef i Gothenburg Roro Terminal som lägger till att utlastningen inte kommer att påverka den ordinarie verksamheten i terminalen.

Specialbyggda trailrar
Apply Emtunga ligger ett stenkast från kajen. Bostadsmodulen kommer att rullas ned på specialbyggda trailrar (så kallade SPMT:er) till en särskilt förstärkt kaj. Väl ombord på pråmen svetsas modulen fast innan pråmen avgår mot Nordsjön med hjälp av bogserbåtar.