CLdN sätter in fjärde veckosegling på Zeebrugge

10:40 - 13 dec 2017 / Nyhet

Handeln mellan Sverige och Belgien har varit stark länge. Nu stärks trafiken ytterligare när roro-rederiet CLdN sätter in en fjärde veckosegling på linjen mellan Göteborg och belgiska Zeebrugge.

CLdN:s fartyg Celandine och Adeline i Göteborgs Hamn.

Från och med den första januari utökar rororederiet CLdN sin service på Belgien med en fjärde veckosegling på belgiska Zeebrugge. Samtidigt byter CLdN terminal från Logent till Gothenburg Roro Terminal. Man berättar också att åtta nya, toppmoderna rorofartyg snart sätts i trafik, bland annat på Göteborg-Zeebrugge.

– Vi ser mycket positivt på nästa år och framtiden, inte minst med våra kommande nybyggen. Detta tillsammans med byte av terminal till Gothenburg Roro Terminal, där vi också är delägare, ligger helt i linje med vår långsiktiga strategiska satsning på vår service, säger Emil Holmgren, linjerepresentant på CLdN.

Rorotrafiken mellan Göteborg och Belgien har utvecklingen i det närmaste varit exempellös på senare år. Med CLdN:s fjärde veckosegling på Zeebrugge inräknad kan Göteborgs Hamn erbjuda 18 avgångar i veckan till Belgien.

Fakta roro-trafik:
Roro står för roll on/roll off och innebär att lastenheterna rullas ombord på fartyg som går på tät linjetrafik, främst i Europa. I Göteborg är det rederierna CLdN, DFDS, Stena Line och SOL som står för rorotrafiken. I Göteborgs Hamn utvecklades roro-trafiken med full kraft på 1970-talet. Sedan dess har svenska import- och exportföretag kunnat nå ett stort antal europeiska hamnar via roro-trafik från Göteborg.

Läs mer om roro-trafik i Göteborgs Hamn.